اقتصاد کلان

اعتیاد صنایع خام‌فروش به انرژی ارزان

سید هاشم اورعی استاد دانشگاه شریف در گفتگو با خط انرژی گفت: ما چیزی به نام حکمرانی انرژی در کشور نداریم، در تمام کشورها یک برنامه بلندمدت با حضور کارشناسان پیاده‌سازی می‌کنند و بر اساس آن جلو می‌روند ما هم باید یک سیاستی پیاده کنیم و آن را هم متناسب با شرایط تغییر دهیم.

وی با اشاره به الگوی حکمرانی غرب در مواجهه با قطع گاز این قاره از اروپا گفت: اروپا پس از جنگ توانست راهبرد خود را تغییر دهد و وابستگی خود را به گاز روسیه قطع کند و طبق اعلام بررسی‌های صورت گرفته، تغییر مسیر اروپا 4 درصد به دلیل صرفه‌جویی و 12 درصد به دلیل برنامه‌ریزی صورت گرفت.

اورعی افزود: مهمتر از حل ناترازی، حل ناترازی فزاینده است. ما باید با برنامه‌ریزی جلوی رشد ناترازی فزاینده را بگیریم اگر این کار را نکنیم سال به سال وضعیت ما بدتر می‌شود.

این کارشناس در ادامه گفت: قیمت انرژی در مقایسه با کشورهای دیگر ارزان‌تر است و ما در کشور با توجه به سیاست‌هایی که داریم قیمت را تثبیت نکردیم بلکه با توجه به تورم‌های سالانه روز به روز انرژی را ارزان می‌کنیم.

90 درصد قیمت انرژی را دولت می‌دهد

وی ادامه داد: در کشور دولت پرداخت‌کننده 90 درصد قیمت انرژی است توجه داشته باشید که انرژی ارزان، بهینه‌سازی را از صرفه خارج می‌کند و باید به این نکته نیز توجه کرد که سازمان‌هایی که حول محور بهینه‌سازی فعالیت می‌کنند تا کنون هیچ گونه بهره‌وری در حوزه بهینه‌سازی نداشته‌اند زیرا شدت انرژی کشور روز به روز در حال افزایش است.

اورعی گفت: شدت مصرف انرژی در دنیا به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های نوین و قیمت انرژی روز به روز در حال کاهش است اما قیمت ارزان انرژی یکی از علل اصلی بالا رفتن شدت مصرف انرژی است.

صنایع خام فروش به قیمت ارزان انرژی عادت کرده‌اند

وی در ادامه به خام‌فروشی صنایع اشاره کرد و گفت: اگر به آمار سالانه صادرات کشور نگاه کنیم متوجه می‌شویم که سال به سال خام‌فروش‌تر شده‌ایم و به اصطلاح عمق خام‌فروشی بیشتر شده است. بنابراین رابطه بهره‌وری با قیمت انرژی معکوس است.

اورعی ادامه داد: با انرژی ارزان بیشتر مصرف می‌کینم و کمتر کار می‌کنیم و این اقتضای فعالیت‌های اقتصادی است زیرا صرفه در مصرف بیشتر انرژی و استفاده از ابزارهای ارزان‌تر با بهره‌وری پایین تر است لذا تا زمانی باشد انرژی ارزان باشد محال است به سمت بهره‌وری حرکت کنیم.

این کارشناس با اشاره به قاچاق سوخت گفت: یکی از مسئولین اعلام کرده که بین 10 تا 15 درصد سوخت نیروگاه‌ها قاچاق می شود آمارهایی هم که منتشر می‌شود در مورد بنزین این است که روزانه بین 10 تا 20 میلیون لیتر قاچاق بنزین داریم.

درآمد ساعتی 10 میلیارد تومانی قاچاقچیان سوخت

وی افزود: اگر حداقل 10 میلیون لیتر در روز قاچاق بنزین را در نظر بگیریم، ساعتی ده میلیارد تومان به قاچاق‌چی‌ها سود می‌رسانیم و این درآمد هنگفت با توجه به سیاست‌‌های غلط اقتصادی در کشور به وجود آمده است.

اورعی با اشاره به بیان راهکارها برای برون رفت از وضعیت حال کشور گفت: ما تمام تمرکزمان را روی افزایش تولید گذاشته‌ایم در صورتی که باید مسیر خود را تغییر دهیم زیرا وضعیت فعلی نتیجه سیاست‌های گذشته کشور تا کنون است.

وی در پایان با اشاره به بن‌بست سیاست‌های شوک درمانی گفت: شوک‌درمانی در کشور جواب نمی‌دهد به‌خصوص در شرایطی که کشور در آن قرار گرفته است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا