اقتصاد کلان

سنگ پتروشیمی پیش پای بورس

نرخ خوراک پتروشیمی یا عدم شفافیت، کدام یک عامل ریزش بورس است؟

17 اردیبهشت هیچگاه از ذهن سهامداران بورسی به واسطه عدم شفافیت در تالار شیشه ای پاک نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خط انرژی، بازار سرمایه در سالگرد مرگ شفافیت در بورس (17 اردیبهشت 1402) در حالی به کار خود پایان داد که میزان خروج پول حقیقی در جریان معاملات امروز نسبت به روز گذشته رشد 3 برابری داشته است.

طی یک سال گذشته، هنوز شاخص کل نتوانسته است به محدوده های قبلی خود برگردد و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه علاوه‌بر زیان، زمان را نیز از دست داده‌اند.

هنوز مشخص نیست که باید نرخ خوراک پتروشیمی ها یا عدم شفافیت مسوولین دولتی را عامل ریزش بورس در 17 اردیبهشت سال گذشته دانست.
آنچه که مشخص است، به وضعیت بحرانی شفافیت در بازار سرمایه مرتبط است. این روزها از هر گوشه و کناری سهامداران خرد تشویق به خروج از بورس می شوند و بازارهای موازی قطعا مقصد بعدی این پول هاست.

افت شاخص های بورس ادامه دارد

معاملات بورس امروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی گذشته خود اما بسیار پرشتاب‌تر حرکت کرد. به طوری که در پایان بورس امروز، شاخص کل با افت 20 هزار و 646 واحدی که معادل 0.91 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و 239 هزار واحدی ایستاد.

در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش شدیدی پیدا کرده است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس امروز 6 هزار و 936 واحد که معادل 0.92 درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح 744 هزار و 100 واحدی رسید.
گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز جاری، حجم معاملات را 6 میلیارد و 800 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) را دو هزار و 897 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی

تراز پول حقیقی در سهام مانند روند روز معاملاتی گذشته منفی بود؛ به طوری که در پایان بورس امروز حدود 295 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید بازگو کرد اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 237 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

رکورد فروش شپنا شکسته شد

گزارش‌ فعالیت ماهانه شرکت پالایش نفت اصفهان به‌ عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه بورسی ایران منتشر شد. در این گزارش، کارنامه تولید و فروش فروردین 1403 و عملکرد سال 1402 این پالایشگاه بررسی شده است.

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شپنا حکایت از آن دارد که این شرکت در فروردین‌ امسال توانسته یک میلیون و 978 هزار متر مکعب از محصولات خود را تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال 1402 حدود هفت درصد بالا رفته است. چراکه رقم تولید شپنا در فروردین سال گذشته یک میلیون و 848 هزار متر مکعب ثبت شده بود.

همچنین این عدد نسبت به تولیدات یک میلیون و 946 هزار متر مکعبی شرکت در ماه گذشته یعنی اسفند 1402 حدود 1.6 درصد بالا رفته است. شایان ذکر است بیشترین حجم تولید شرکت در فروردین‌ماه مربوط به نفت گاز و بنزین موتور بوده است.

مقدار فروش پالایشگاه اصفهان بر مدار صعودی

طبق گزارش فروردین‌ماه پالایش نفت اصفهان، این پالایشگاه موفق شد یک میلیون و 988 هزار متر مکعب از محصولات خود را به فروش برساند که نسبت به فروردین 1402 حدود 9.1 درصد افزایش یافته است. همچنین این عدد در مقایسه با اسفندماه 2.9 درصد رشد کرده است. باید اشاره کرد دو محصول نفت گاز و بنزین موتور بیشترین حجم فروش این شرکت را به خود اختصاص داده‌اند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا