بین‌المللگاز

بخاطر اصلاح‌طلبان به اروپا نخندید

محمد فخرا| امان از این اروپا که حتی بحران‌های قشنگی دارد. مثلاً می‌توانیم در یک روز سرد زمستانی به اتفاق خانواده با تبر به دل جنگل برویم و هیزم جمع آوری کنیم. اگر چیزی عایدمان نشد از صندلی پارک‌ها چوب قرض کنیم. راشاتودی به نقل از رسانه‌های محلی در مولداوی گفته است که: «دولت این کشور یک وبسایت مخصوص برای کمک به شهروندان در راستای پیدا کردن هیزم برای گرم کردن خانه‌هایشان راه‌اندازی کرده است. بر اساس بیانیه روابط عمومی کابینه وزرای مولداوی این وبسایت اطلاعات مربوط به نزدیک‌ترین جنگل را در اختیار شهروندان می‌گذارد تا روند تامین هیزم برای گرم کردن خانه‌ها برای مردم این کشور راحت‌تر شود.» دقت کردید چه شد؟ لازم نیست برای رفتن به جنگل و جستجو برای چوب در ترافیک جاده چالوس مولداوی بمانید! آنها با یک سامانه پیشرفته و اروپایی نزدیک‌ترین جنگل را به شما معرفی می‌کنند. راشاتودی در ادامه اینچنین نقل قول میکند: «پیدا کردن هیزم در این کشور بسیار سخت شده است. رسانه‌های محلی می‌گویند به خاطر کمبود هیزم، تامین این سوخت برای مردم سهمیه‌بندی شده و هر خانوار می‌تواند فقط ۵ مترمکعب هیزم زیر قیمت بازار دریافت کند.»

اما جذاب‌تر یک سفر رویایی در خیابان‌های اروپایی فنلاند است که تاریکی سراسری شهر، آن را رمانتیک‌تر هم کرده است. ریکو هوتونن، مدیرکل انرژی و سیاست آب‌وهوایی در وزارت امور اقتصادی فنلاند در گفتگو با رویترز گفته است که: «این کشور قبلاً یک‌سوم از انرژی مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کرد ولی اکنون این رقم به صفر نزدیک شده است. خطر کمبود برق بسیار نزدیک است. دمای هوا در فنلاند در زمستان اغلب به زیر ۲۰ـ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، در حالی که شهرها در تاریک‌ترین ماه‌های سال کمتر از شش ساعت در روز نور خورشید را دریافت می‌کنند. این امر این کشور را به‌ویژه در برابر بحران انرژی اتحادیه اروپا آسیب‌پذیر می‌کند، زیرا از دست دادن برق به‌طور بالقوه ساکنان را در عرض چند ساعت در معرض شرایط تهدیدکننده زندگی قرار می‌دهد.» بر اساس گزارش رویترز، از تابستان، فنلاندی‌ها مشعل، پمپ حرارتی، پنل‌های خورشیدی و هیزم را ذخیره کرده‌اند!

اما آلمان همیشه فرق داشت. آلمانی‌های باهوش در یک اقدام دسته جمعی زیبا به دکوراسیون اروپایی خانه‌های خود شومینه اضافه کردند. به گزارش دویچه وله مردم آلمان از ترس افزایش قیمت سوخت، شومینه می‌سازند و هیزم ذخیره می‌کنند. چقدر خردمندانه و آلمانی. اما اینجا تمام نمی‌شود؛ چند ماه پیش اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در سخنرانی‌ش در برلین به شهروندان متشخص و خوش بوی خود توصیه کرد هر روز دوش نگیرید. او در پاسخ به سئوالی که «خودت چند وقت یکبار دوش می‌گیری؟»، خندید و گفت «هر روز». خب معلوم است که او با ما فرق دارد. به همین دلیل است که آنها راه‌حل دوش گرفتن دسته جمعی را پیشه کردند. همان زمان که ما زیر دوش آواز می‌خوانیم و مسائل حل نشده‌ی جهان هستی را حل می‌کنیم اروپایی‌های متشخص به سنت گرمابه‌های ایرانی دسته جمعی حمام می‌کنند. چقدر زیبا و سنتی.

هر چه شنیده‌اید بگذارید کنار، انگلیس باید قدرت تاج و تخت امپراطوری را نشان بدهد. روزنامه انگلیسی تلگراف گفته است که: «خانواده‌ها مدفوع گربه‌ها را برای گرم کردن خانه‌ها در میان کمبود چوب می‌سوزانند.» اروپایی‌های حیوان دوست حتی از مدفوع گربه هم گرما تولید می‌کنند آنوقت ما نسل حیوانات خود را منقرض می‌کنیم. شاید بهتر است مدفوع پیروز را هم مستقیم به انگلیس صادر کنیم. یقینا دولتمردان انگلیس قدر آن را بیشتر می‌دانند و نحوه استعمال آن را بلدند.

اروپا درگیر زمستان سختی است اما سخت‌تر باور آن برای اصلاح‌طلبان و غرب‌پرستان داخلی است که قبله آمالشان با کود حیوانی و هیزم جنگلی زنده بماند. سخت است باور آن که ایران بزرگترین شبکه گازرسانی در جهان را دارد که به ۹۸ درصد مردمش گاز رسانده و بخاطر قیمت ناچیز این انرژی در کشور مجبور است موبانه خواهش کند کمتر از این سرمایه استفاده کنند. باورش برایشان سخت است ولی اروپا زمستانی سختی را می‌گذراند؛ لطفا شما با دفاع ضعیف‌تان برای آنها شرایط را سخت‌تر نکنید؛ ما قول می‌دیم به اروپا، قبله آمال‌تان نخندیم.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا