برق

سومین پرده از الزام صنایع به ساخت نیروگاه

واحدهای صنعتی به ساخت نیروگاه موضوع مرتبط به دوره حاضر نیست و اولین بار در میانه دهه 80، مسئله ساخت نیروگاه اختصاصی برای صنایع در دستور کار قرار گرفت اما برق ارزان و عدم الزام قانونی سبب شد تا پس از یک دوره نیروگاه‌سازی صنایع، صنعت دیگر رقبتی برای ساخت واحدهای نیروگاهی از خود نشان ندهد.

در سال 1400 همزمان با شروع فعالیت دولت سیزدهم بار دیگر دولت بزرگترین مصرف کننده برق کشور را ملزم به ساخت واحدهای نیروگاهی کرد و تصویب قانون مانع زدایی از صنعت برق توسط مجلس شورای اسلامی به الزام مشترکان صنعتی برای ساخت نیروگاه رنگ قانونی بخشید.

19 مهر سال 1400 بلافاصله پس از استقرار دولت علی‌اکبر محرابیان و سیدرضا فاطمی‌امین به عنوان متولی دو وزارت‌خانه نیرو و صنعت، معدن و تجارت در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ای از احداث 10 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن خبردادند.

پس از امضای این تفاهم‌نامه، بررسی‌هایی به منظور جزئیات ساخت تک تک واحدهای نیروگاهی زیرمجموعه در دستور کار قرار گرفت و 3 ماه بعد یعنی در تاریخ 2 بهمن‌ماه سال 1400، اولین قرارداد تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت صمت منعقد شد.

بر اساس آخرین گزارش شرکت برق حرارتی وزارت نیرو از روند پروژه‌های نیروگاهی صنایع، هم اکنون 18 نیروگاه بخش صنعت وارد مرحله ساخت شده و از این تعداد 2 واحد نیروگاهی در سایت سمنان با ظرفیت مجموع 366 مگاوات برق خود را به شبکه کشور تزریق کرده است.

همچنین اولین واحد نیروگاه اختصاصی فولاد مبارکه با ظرفیت 307 مگاوات مراحل سنکرون خود را پشت سر گذاشته و برق خود را به این واحد صنعتی عرضه کرده است. علاوه بر واحدهای نیروگاهی یاد شده، 15 واحد نیروگاهی توسط صنایعی نظیر گل گهر سیرجان، آلومینیوم المهدی، سالکو، فولاد خوزستان، صنعت مس و چادرملو پیشرفت فیزیکی بین 5 تا 97 درصد دارند.

برنامه 10 هزار مگاوات برق صنایع جزئی از برنامه 30 هزار مگاوات ساخت واحدهای نیروگاهی وزارت نیرو است و تاکنون 39 نیروگاه حرارتی و 42 نیروگاه تجدیدپذیر خارج از واحدهای صنایع برق خود را به شبکه تزریق کرده‌اند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا