پتروشیمی

یک نامه با دو بردار تقویت‌کننده و تضعیف‌‌کننده تورم/ سرنوشت مبهم نسخه قالیباف!

نامه قالیباف به رئیسی مبنی بر شناور شدن نرخ ارز محصولات پتروشیمی در بورس کالا در روز جاری سوژه رسانه‌ها شده که اجرایی شدن آن دو بردار خلاف جهت بر تورم ایجاد می‌کند.


با افزایش نرخ ارز مبنای تسعیر قیمت پایه، تقاضای سوداگرانه و دلالی برای خرید محصولات پتروشیمی کاهش یافته و افزایش ۴۵ درصدی و بدون منطق فروش محصولات در دو ماه ابتدایی سال از بین خواهد رفت.

طبق برآوردها، با حذف دلالی و صادرات بیشتر محصولات پتروشیمی، ارزآوری پتروشیمی‌ها برای کشور یک میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که یک بردار در جهت کاهش تورم محسوب می‌شود.

اما افزایش نرخ ارز قیمت پایه، منجر به افزایش قیمت زنجیره‌ای از محصولات می‌شود که پیش‌تر بدون رقابت و با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به فروش می‌رسیدند و یا در رقابت انجام شده، نرخ ارز کشف شده کمتر از نرخ ETS بوده است. این موضوع یک بردار در جهت افزایش نرخ تورم است.

حال معلوم نیست که برآیند این دو بردار در نهایت به نفع کاهش تورم عمل می‌کند یا نه. طبق تجربه بعید به نظر می‌رسد که مطالعه دقیقی پشت این نامه باشد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا