گاز

چشم‌انداز ۱۰۰ میلیارد متر مکعبی صادرات گاز در ۵ سال آینده

طبق گزارش اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر، ایران باید گاز مازاد در منطقه، از کشورهای روسیه، ترکمنستان، قطر و حتی آذربایجان را خریداری کرده و از طرف دیگر گاز وارداتی را به همراه بخشی از گاز تولیدی خود به کشورهای دارای تقاضای گاز مثل ترکیه، عراق، سوریه، لبنان، عمان، پاکستان، افغانستان، گرجستان، ارمنستان و چین (LNG) صادر کند.

ایران می‌تواند در میان‌مدت ۵ ساله به صادرات سالانه حداقل ۱۰۰ میلیارد متر مکعب و واردات حداقل ۵۰ میلیارد متر مکعب دست یابد. ظرفیت‌های واردات و صادرات گاز به کشورهای منطقه به واحد میلیارد متر مکعب در سال در شکل نشان داده شده است.

ایران می‌تواند از طریق احداث خط لوله جدید به عراق، سوریه و لبنان مجموعا ۴۰ تا ۵۰ میلیارد متر مکعب صادرات گاز داشته باشد و پیوندهای بین این سه کشور محور مقاومت را محکم کند. احداث خط لوله دوم صادراتی به ترکیه و احداث خط لوله برای صادرات گاز به پاکستان و عمان به کمک روس‌ها نیز از دیگر ظرفیت‌های صادرات گاز ایران است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا