اقتصاد کلان

پوست موز قیمت‌گذاری دلاری علی‌آبادی زیر پای وزیر صمت

اخیرا شایعه‌ای مبنی بر قیمت‌گذاری ارزی توسط خودروسازها در محافل خبری کشور دست به دست می‌شود که بر اساس آن، ۲ شرکت خودروساز ایرانی قصد دارند، قیمت ماشین‌های خود را به صورت دلاری به بازار عرضه کرده و از قیمت‌گذاری ریالی اجتناب کنند.

این شایعه در صورت صحت می‌تواند، مردم را مجبور به خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی به نرخ دلار کرده و بیشتر از گذشته تحت فشار قرار دهد، از طرفی با توجه به حساسیت نمایندگان مجلس روی مباحث خودرویی، دردسر بزرگی برای وزارت صمت ایجاد خواهد شد.

نکته قابل تامل در شایعه مطرح شده آن است که وزیر فعلی صمت، عباس علی‌آبادی، نخستین کسی است که ایده فروش ارزی محصولات داخلی را در ایران اجرایی کرده و در زمان مدیریت وی بر گروه مپنا، توربین‌های این شرکت با قراردادهای کاملا دلاری در نیروگاه‌ها نصب می‌شد.

فروش توربین‌های داخلی به قیمت دلار در شرایطی انجام می‌شد که مپنا ادعای بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی توربین را داشت و بر اساس این ادعا هیچ هزینه ارزی برای ساخت توربین را متحمل نمی‌شد.

از سوی دیگر، بسیاری از نیروگاه‌سازهای بخش خصوصی در ایران اعتقاد داشتند، توربین‌های دلاری مپنا به قیمت فراتر از قیمت‌های سایر توربین‌سازان دنیا از جمله زیمنس و جنرال الکتریک به آن‌ها فروخته می‌شود و زمانی‌که آن‌ها قصد خرید توربین از شرکت‌های مطرح دنیا را دارند، فریاد حمایت از تولید داخلی از مپنا بلند می‌شود.

نیروگاه‌سازان داخلی اعتقاد داشتند، انحصار گروه مپنا سبب شده تا آن‌ها مجبور به بستن قراردادهای ارزی ساخت توربین مپنا باشند، موضوعی که در بازار خودرو نیز قابل تعمیم بوده و خودروسازان به دلیل انحصار در بازار، مسئله قیمت‌گذاری دلاری اتوموبیل‌های ایرانی را مطرح کرده‌اند.

با توجه به جزئیات یاد شده باید دید، آیا طرح فروش ارزی خودروهای داخلی از تفکرهای اجرا شده وزیر فعلی صمت منشاء گرفته یا خودروسازان با تکیه بر انحصار در بازار یک کالای تجارت‌ناپذیر قصد دارند، راه علی‌آبادی در مپنا را بار دیگر طی کنند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا