آب

نور امید به دریاچه ارومیه می‌تابد

محمد عنایتی| عکس‌های مخابره شده از دریاچه ارومیه در روزهای اخیر، موج شادی را در میان مردم کشور به راه انداخته و بار دیگر امید برای احیای این دریاچه را زنده کرده است.

طی سال‌های مختلف علل متفاوتی از جمله افزایش سطح زیر کشت اراضی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، راه مواصلاتی ساخته شده در میان دریاچه و سدسازی وزارت نیرو به عنوان دلایل خشکی دریاچه مطرح شده اما در این میان کمتر کسی پیرامون تاثیر تغییرات آب هوایی و کاهش بارندگی در کنار افزایش دما حوضه آبریز و نقش آن در خشک شدن دریاچه ارومیه صحبت کرده است.

بر اساس آمار بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته، کاهش آورد آبی نظر به مساحت حوضه و همچنین در نظر گرفتن ۷۰ درصد تبخیر برای بارش‌های ثبت شده زمینه کاهش آورد یک میلیارد متر مکعبی آب برای دریاچه را رقم زده است.

بررسی مصوبات ۲۶ گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون بند مرتبط با حفاظت منابع آب با ابزار هوشمندسازی مصرف زمینه صرفه‌جویی ۴۷۹.۷ میلیون متر مکعبی در سال و اضافه شدن این آب به دریاچه ارومیه را مهیا کرده است.

از سوی دیگر با تکمیل برنامه ساخت ۱۲ تصفیه‌خانه فاضلاب و انتقال پساب تصفیه شده به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دریاچه زمینه تامین ۳۰۲.۳ میلیون متر مکعب در سال را فراهم می‌کند.

علاوه بر این با راه‌اندازی فاز اول سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه شامل سد کانی‌سیب، تونل انتقال و کانال ۱۱ کیلومتری زمینه انتقال ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال به دریاچه مهیا خواهد شد.

با توجه جزئیات ذکر شده، در حال حاضر زمینه تامین سالانه یک میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از طریق زیرساخت‌های موجود مهیا است و در صورتیکه دستگاه‌های اجرایی شامل وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو اقدامات خود را تکمیل کرده و همچنین بارندگی نیز به شرایط نرمال باز گردد، احیای دریاچه ارومیه دور از انتظار نیست.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا