انتخاب سردبیر
موضوعات داغ

نقش قانون‌گذاری مجلس در هدررفت بالای انرژی در ایران

🔹عطیه لباف| درباره اظهارات اخیر رئیس مجلس درباره هدررفت انرژی و رفع ناترازی باید به چند نکته توجه کرد: اولا براساس آخرین ترازنامه انرژی، هدررفت انرژی کشور ۵۰۰ میلیون بشکه معادل نفت خام است که با نفت ۹۰ دلاری ۴۵ میلیارد دلار محاسبه می‌شود.
🔹ثانیا اصلاح هدررفت تنها کار وزارت نفت نیست، اما کار اصلی آن تولید صیانتی است. نهادهای متعددی مثل وزارتخانه‌های صمت، نیرو، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در این زمینه مسئولیت دارند.
🔹ثالثا اگر تمام هدررفت انرژی کشور هم مدیریت شود و فرض اینکه ۸۰ میلیارد دلار از این محل منابع به دست بیاید سهم نفت از این رقم مگر چند درصد است که منابع توسعه از این محل تامین شود.
🔹رابعا بارها تاکید شده است که بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه صنعت نفت و گاز نافی هم نیستند و باید همزمان دنبال شوند.
🔹خامسا اگر سهمی برای مجلس در هدررفت انرژی بخواهیم قائل باشیم این سهم نزدیک ۵۰ درصد است. زیرا ‎مجلس نه تنها به اصلاح تعرفه‌ها و قیمت‌گذاری انرژی در هیچ دوره‌ای کمک نکرد بلکه به موقع برای بخش‌هایی مانند صنعت و خودروسازی هم سوت زنی نکرده است.
🔹همچنین در گازرسانی به روستاها هم مطالبه‌گری نمایندگان باعث شد که گاز به همه جای ایران برسد. کاری که هیچ کشوری حتی روسیه انجام نداده است.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا