آب

ضربه سهمگین نیشکر به خوزستان

شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر مستقر در خوزستان، هر سال ۴ میلیارد متر مکعب آب معادل ۳ برابر کل آب مصرفی همه صنایع کشور از جمله شرکت‌های فولادی و پتروشمی آب مصرف می‌کنند و از طرفی سالانه ۱ میلیارد متر مکعب پساب آلوده را بدون تصفیه به رودخانه‌های این استان می‌ریزند که منجر به کاهش معنادار کیفیت آب بویژه در رود کارون می‌شود.

این درحالیست که در بروزترین صورت مالی مرتبط با توسعه نیشکر و صنایع جانی در سال ۱۳۹۹، تنها ۶۷۰ میلیارد تومان سود خالص ثبت کرده‌اند؛ به معنای دیگر معادل هر متر مکعب آب مصرفی تنها ۱۶۷ تومان سودآوری برای اقتصاد کلان کشور مهیا می‌شود.

کشت و صنعت نیشکر خوزستان با وجود مصرف نجومی آب زمینه خودکفایی کشور در حوزه شکر را فراهم نکرده و ۴۰ درصد از نیاز ایران به این کالا از طریق واردات تامین می‌شود.

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: یک نمونه از این دولتی‌سازی غیرموفق که در دهه ۶۰ اتفاق افتاد، مسئله نیشکر خوزستان بود.

امروز توسعه کشت و صنعت نیشکر خوزستان زمینه آسیب بزرگی به این استان را از طریق مصرف نجومی آب و ورود پساب به رودخانه‌ها فراهم کرده اما انتفاع کامل آن به مردم نمی‌رسد.

رهبر انقلاب در بیانات خود، مهمترین مشکل و نقطه ضعف اقتصاد کشور را دولتی بودن اقتصاد و تصدی‌گری افراطیِ برخاسته از سیاست‌های اقتصادی دهه ۶۰ دانستند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا