برق

صندلی داغ مدیریت مپنا چگونه واگذار می‌شود؟

همزمان با معرفی شدن عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت، موجی از گمانه‌زنی‌ها در فضای انرژی کشور پیرامون رئیس بعدی گروه مپنا شدت گرفت.

نکته مهم پیرامون انتخاب مدیرعامل جدید مپنا ترکیب سهام‌داری آن است که به نوعی قدرت هر بخش به منظور چیدمان هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت را تعیین می‌کند.

بر اساس آخرین تغییرات ترکیب سهامداری، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب (صبا) از زیرمجموعه‌های آستان قدس ۴۷.۶۲ درصد از سهام مپنا را در اختیار دارد و مطابق قانون گزینه‌های این شرکت می‌تواند، برای ترکیب هیئت مدیره و مدیرعامل آینده این گروه صنعتی تعیین کننده باشد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه مهمترین کارفرمای گروه مپنا وزارت نیرو و وزارت نفت است، لذا نظر دولت به منظور تعیین مدیرعامل مپنا در راستای پیشبرد بهتر پروژه‌ها بسیار اهمیت دارد.

همچنین ۲۵.۶ درصد از سهام این شرکت از طریق سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز در اختیار دولت بوده و همین مسئله دست قوه مجریه را به طور قانونی برای انتخاب مدیرعامل باز می‌گذارد.

با توجه به جزئیات ارائه شده به نظر می‌رسد، مدیرعامل آینده گروه مپنا از دل جلسات مشترک دولت و آستان قدس بیرون می‌آید اما در این بین یک تجربه منفی، برخی از فعالین صنعت برق پیرامون انتخاب مدیرعامل جدید مپنا را نگران کرده است.

شرکت مهاب قدس به عنوان یکی از شرکت‌های قوی حوزه آب و بازوی توانای دولت در اجرای طرح‌های آبی از دیگر شرکت‌هایی بود که مدیرعامل آن از دل جلسات دولت و آستان قدس رضوی انتخاب می‌شد.

در این راستا انتخاب غلط در راس این شرکت سبب شده تا مهاب قدس طی یک دهه گذشته دوران نزولی را طی کرده و هم اکنون نامی از آن در طرح‌های آبی کشور نباشد.

بر این اساس فعالین صنعت نیروگاهی نگران هستند، تجربه منفی مهاب قدس این بار بر سر مپنا نازل شده و فیل حوزه انرژی کشور به موش تبدیل شود.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا