اقتصاد کلان

رمزگشایی از دیدگاه رهبر انقلاب درباره هدفمندی یارانه‌ها/ آیا هدفمندی یک سیاست نئولیبرالی بود؟

خط انرژی | کمپین رسانه‌ای «تثبیت» در یک سال گذشته هر گونه سیاست قیمتی را با برچسب نئولیبرال موردهجمه قرار داده و از دیدگاه آنها هدفمندی یارانه‌ها یک سیاست نئولیبرال اقتصادی بوده است.

اما بررسی سخنان رهبر انقلاب به عنوان فردی که ایده‌پرداز اقتصاد مقاومتی است، نشان می‌دهد که این طرح نه تنها یک سیاست نئولیبرال نبوده بلکه منجر به برقراری عدالت شده. در ادامه سخنرانی  ایشان در یکم فروردین سال ۹۱ آورده شده:

“با هدفمندی یارانه‌ها، یک اجرای عدالتی در تقسیم و توزیع یارانه‌ها ایجاد شده و من خبرهای موثقی دارم که این کار در بهبود زندگی طبقات ضعیف نقش مؤثر داشته”

“یک هدف دیگر اصلاح ساختار اقتصاد کشور است. هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند این را اصلاح کند؛ حالت پرمصرف و کم‌بازده را از تولید کشور بستاند و مصرف و بازده را در تولید متعادل کند”

“ما چون یک کشور نفت‌خیز بودیم، از اول عادت کردیم بنزین، گاز، گازوئیل، نفت سفید را بدون ملاحظه مصرف کنیم. این هدفمندی یارانه‌ها، کشور را به صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی می‌کشاند”

حال چگونه ممکن است که یک طرح با برقراری عدالت در پرداخت یارانه، بهبود معیشت اقشار ضعیف، اصلاح بازدهی اقتصاد کشور و صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی یک سیاست نئولیبرالی باشد؟!

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا