نفت

احیا نکردن برجام سالانه ۳۶ میلیارد دلار آب می‌خورد؟

روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی در توئیتر نوشت: می‌گویند ۶ میلیارد دلار را «بدون برجام و بدون FATF» آزاد کردیم اما طی ۲ سال، هر ۲ ماه، از ۶ میلیارد و جمعاً از ۷۲ میلیارد دلار درآمدنفتی محروم شده‌ایم.

ادعای تلویحی افزایش ۳۶ میلیارد درآمد نفتی با احیای برجام از آن شبهات قدیمی است که بارها به آن پاسخ داده شده است. این ادعا ناشی از ندیدن هزینه‌های برجام بر شبکه فروش نفت ایران است.

برجام یک توافق ذاتا ناپایدار است که در دوره اجرا، با تخریب شبکه ایران در دور زدن تحریم نفتی، باعث شد فروش نفت بعد از خروج آمریکا به جای یک میلیون بشکه سابق به ۱۰۰ هزار بشکه افت کند.

در مجموع هزینه برجام در افت صادرات نفت تمامی فواید آن را خنثی کرد و میانگین فروش نفت در دولت قبل نسبت به دوره اول تحریم فرق نکرد و روی یک میلیون بشکه ثابت ماند. یعنی این هزینه (دره)، آن فایده (قله) را خنثی کرد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا