نفت

گزارش بلومبرگ از فردی به نام هکتور/ سلطان فروش نفت ایران کیست

خط انرژی | وقتی دو سال پیش گروه میلاووس یک طبقه فوقانی را در یک برج شرکتی شیک دبی اجاره کرد، تعداد کمی از آن شرکت شنیده بودند. با این حال، ظرف چند ماه، نفوذ زیادی در بازارهای جهانی انرژی به دست آورد – گفته می شود که توسط تاجری هدایت می شود که تاجران او را به عنوان یکی از قدرتمندترین شاهان توزیع کننده نفت ایران در سراسر جهان توصیف می کنند.
به گفته بیش از 12 نفر از افراد آشنا به این موضوع که خواستار ناشناس ماندن در بحث معاملات تجاری محرمانه بودند، میلاووس از محل اقامت خود در دبی، میلیاردها دلار فروش از کالاهای مبدا ایران، روسیه و جاهای دیگر به دست آورده است. افراد آگاه به این موضوع گفتند که در بالاترین سطوح، حسین شمخانی، پسر نرم‌الحساب یک رئیس سابق امنیت ایران که مشاور برجسته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب است، قرار دارد.

مردم گفتند که در دبی و محافل تجاری در سراسر جهان، تعداد کمی از هویت واقعی شمخانی را می شناسند و او را فقط با نام هکتور می شناسند. حتی تعداد کمی از آنها به طور کامل مقیاس گسترده شبکه بین المللی او را درک می کنند. به گفته افرادی که مستقیماً از عملیات وی اطلاع دارند، امپراتوری شمخانی مقادیر قابل توجهی از صادرات جهانی نفت خام ایران و روسیه را نشان می دهد. به گفته مردم، شرکت‌های موجود در شبکه او همچنین نفت و پتروشیمی‌های کشورهای غیر تحریمی را می‌فروشند و گاهی اوقات نفت خام از حوزه‌های قضایی مختلف را مخلوط می‌کنند، بنابراین حتی خریدارانی که بشکه‌ها را آزمایش می‌کنند، ممکن است نتوانند کشور مبدا را شناسایی کنند.

این روایت انحصاری از شهرت حسین شمخانی در بازارهای جهانی نفت بر اساس مصاحبه با بیش از سه ده نفر از افراد آشنا با عملیات شرکت‌های شبکه او – چه در داخل و چه در خارج – و همچنین اسنادی است که توسط اخبار بلومبرگ دیده شده است.

صعود او نگاهی اجمالی به بخش‌هایی از اقتصاد سایه گسترده ناوگان نفتی تیره را ارائه می‌دهد که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 به وجود آمده است. این همچنین نشان دهنده افزایش همکاری بین تهران و مسکو در حالی است که قدرت های جهانی تحریم ها علیه هر دو دولت را تشدید می کنند. واشنگتن برای محدود کردن این تجارت با چالش‌هایی مواجه است، زیرا خطر افزایش قیمت‌ها در سال انتخابات را به دنبال دارد. در همین حال، جمهوری اسلامی سالانه حدود 35 میلیارد دلار از صادرات نفت خود سود بادآورده ای به دست می آورد، که این یک مزیت برای حمایت از گروه های نیابتی است که به دارایی های اسرائیل یا غرب حمله کرده اند.

ایالات متحده محدودیت هایی برای فروش نفت ایران و روسیه دارد، اما بسیاری از کشورها از جمله امارات متحده عربی و چین طرف آن ها نیستند. حسین شمخانی تحت تحریم های آمریکا نیست و قانون امارات متحده عربی شرکت ها را از تجارت نفت خام از ایران یا روسیه منع نمی کند. برخی از افراد گفتند که نهادهای موجود در شبکه او نیز تجارت قابل توجهی با خریداران چینی انجام می دهند که بسیاری از این معاملات به یوان و فراتر از محدوده تحریم های آمریکا است.

افراد مطلع گفتند، با این وجود، ایالات متحده قبلا کشتی هایی را که گمان می رود تحت کنترل شمخانی هستند، تحریم کرده است. به گفته افراد و اسناد مشاهده شده توسط بلومبرگ، شمخانی و بخش‌هایی از شبکه تجاری او از جمله میلاووس که در داخل سیستم دلاری تجارت می‌کنند، به دلیل نقض احتمالی تحریم‌ها توسط دفتر تحقیقات فدرال و وزارت خزانه‌داری تحت بررسی هستند.

محمد الهاشمی، مدیر عامل میلاووس در پاسخ ایمیلی به سوالات گفت که این شرکت هیچ ارتباطی با شمخانی ندارد در حالی که یک وکیل نماینده شرکت گفت که از تمام قوانین پیروی می کند و هیچ ارتباطی با منافع روسیه یا ایران ندارد. شمخانی همچنین گفت که او نه تاسیس، نه مالک و نه هیچ نقشی در مدیریت میلاوس دارد. او مالکیت هر گونه شرکت نفتی، کنترل شبکه تجاری یا داشتن شرکتی درگیر در معاملات کالایی با ایران یا روسیه را تکذیب کرد.

شمخانی در بیانیه ای که توسط وکیلش ارسال شده است، با اشاره به اینکه او عمدتاً در زمینه لجستیک فعالیت می کند، گفت: «من آنطور که بلومبرگ پیشنهاد می کند در صنعت کالا دخالتی ندارم. در مورد تجارت من، من در کشورهایی فعالیت می کنم که تحت تحریم نیستند.

به گفته افراد آشنا و بروشور میلاووس که توسط بلومبرگ مشاهده شده است، نفوذ شمخانی به حدی گسترده است که محصولات عرضه شده توسط نهادهای موجود در شبکه او به شرکت های بزرگ جهانی مانند سینوپک چین، شرکت شورون مستقر در ایالات متحده و BP Plc در بریتانیا نیز رسیده است. سخنگویان سینوپک، شورون و بریتیش پترولیوم گفتند که آنها از تمام قوانین، مقررات و تحریم های تجاری تبعیت می کنند.

سعید آگنجی، محقق ایرانی که سال هاست در حال بررسی صنعت کالای کشور بوده است، می گوید: «شبکه شمخانی را می توان یکی از سه تاجر بزرگ نفت در ایران دانست. آنها یک ناوگان دریایی با ده ها نفتکش و تجارت پنهان با شرکت های بزرگ نفتی دارند. اگر هر یک از نهادهای آنها تحریم شود، کل بازار نفت را مختل می کند.

افراد آشنا با امپراتوری شمخانی گفتند که او به طور موثر بر شبکه درهم تنیده ای از شرکت ها نظارت می کند که میلاووس به عنوان یکی از شرکت های مادر فعالیت می کند. به گفته مردم، مالکیت کسب و کار، سهامداری و اطلاعات کنترل به راحتی پنهان می شود و سایر مدیران به طور رسمی به عنوان مالک و مدیر ثبت شده اند.

بلومبرگ نیوز با لیست دقیق سوالات از طریق ایمیل و نامه ای که توسط پیک به دفاتر میلاووس دبی تحویل داده شده است، با میلاووس و شمخانی تماس گرفت. عدنان آبراهیم، یک وکیل مستقر در امارات متحده عربی که گفت از طرف شمخانی کار می کند، به بلومبرگ نیوز گفت که موکلش درخواست بلومبرگ را برای اظهار نظر از میلاووس دریافت کرد و گفت که شرکت آن را به این دلیل که “او را می شناسند” منتقل کرده است و از مشخص کردن ماهیت آن خودداری کرد. از رابطه آنها ابراهیم گفت: «او یک بشقاب بسیار پر از تجارت دارد. این وکیل دادگستری گفت که برخی از جنبه‌های کار شمخانی شامل «اسرار تجاری» مربوط به «روش‌شناسی و فهرست مشتریان» است و این موارد نیز غیرقانونی نیستند.

پسر فرمانده

نفت به عنوان یکی از سودآورترین بخش‌های ایران، مورد توجه مقامات آمریکایی است. محدودیت‌های بین‌المللی بر فروش نفت، سال‌هاست که فشار شدیدی بر اقتصاد ایران وارد کرده است. با این وجود، جمهوری اسلامی به تأمین مالی حزب‌الله کمک می‌کند، حزب‌الله که با اسرائیل و همچنین شبه‌نظامیان حوثی که به کشتی‌های غربی و اسرائیلی در دریای سرخ حمله می‌کنند، مبادله موشکی می‌کند. این کشور همچنین از گروه اسلامگرای فلسطینی حماس حمایت می کند که تقریباً 11 ماه است در غزه با اسرائیل در جنگ بوده است.

از اواخر ژوئیه، زمانی که یکی از رهبران کلیدی حماس در پایتخت ایران ترور شد، رفت و آمد ناآرام بین اسرائیل و تهران بار دیگر تشدید شد. ایران اسرائیل را مقصر دانسته و متعهد شده است که تلافی کند. دولت اسرائیل مسئولیت آن را نه تایید و نه رد کرده است. در همین حال، ایالات متحده توانایی های نظامی خود را در منطقه برای کمک به اسرائیل افزایش داده است.

در سه دهه گذشته، علی پدر شمخانی به عنوان فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر دفاع و سپس دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، بالاترین نهاد امنیتی کشور، خدمت کرده است.

شمخانی کوچکتر به گفته افرادی که با او کار کرده اند حدود 40 سال دارد و در تهران به دنیا آمده است. یک پروفایل آرشیو شده در لینکدین می گوید که او قبل از بازگشت به پایتخت ایران برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، در دانشگاه مسکو و بیروت تحصیل کرد. ارتباطات شمخانی با روسیه به ویژه در زمانی که تهران و مسکو، هر دو تحت تحریم های غرب، در حال تقویت همکاری های نظامی و اقتصادی خود هستند، ارزشمند است.

شمخانی می‌گوید: «پدرم هیچ‌وقت با فعالیت‌های تجاری من کاری نداشته و ندارد.

برای خارجی ها، تجارت نفت مدت هاست که جعبه سیاه بوده است. در دهه 1970، کارآفرینانی مانند مارک ریچ، که شرکتی را تأسیس کرد که اکنون به نام گلنکور شناخته می‌شود، به دنبال راه‌هایی برای تجارت فراتر از کنترل شرکت‌های سنگین‌وزن معتبر صنعت بودند. در سال‌های اخیر، کادر جدیدی از خانه‌های کالایی در دبی به وجود آمده است تا به خرید نفت روسیه بپردازند. در حالی که این بخش مبهم از دنیای تجارت است، میلیاردها دلار در خطر است. و سرمایه‌دارانی که این کار را می‌کنند بازیگران مهمی در اقتصاد جهانی هستند که اغلب دارای نفوذ سیاسی زیادی هستند.

به گفته افراد آشنا، شمخانی بیشتر وقت خود را در دبی می گذراند، جایی که به خرید ملک مجلل پرداخته است. با این حال، او آنقدر اصرار دارد که خود را پایین نگه دارد که به گفته چندین نفر از حاضران، حتی زمانی که شامپاین در یک مهمانی تعطیلات میلاووس در ماه دسامبر جاری شد، اِمسی تنها او را به عنوان “H” معرفی کرد که با تشویق های خروشان همراه بود. افرادی که او را می شناسند، یک تاجر با لباس پوشیدن را توصیف می کنند که عینک می پوشد و اغلب پیراهن یا کت و شلوار پولو می پوشد. آنها گفتند که او مؤدب و جدی است، با خاطره ای خوب برای تولدها، گهگاه به همکارش به مناسبت روز خاص آنها سرنا می زند.

افراد مطلع گفتند که حتی اگر شمخانی همه آنها را روی کاغذ نداشته باشد، در راه اندازی ده ها شرکت یا ایفای نقش در هدایت فعالیت های آنها نقش داشته است. مردم می گویند که در میان آنها میلاووس برجسته است، اما او همچنین ده ها کشتی را به طور موثر کنترل می کند. سوابق مرکز مالی بین‌المللی دبی، سهامدار Milavous Group Ltd. را به عنوان Milavous Holding Ltd. فهرست می‌کند.

افراد مطلع گفتند که Milavous از طریق نهادهای خود به ترکیب و تغییر نام تجاری نفت خام همراه با فرآورده های نفتی مختلف از ایران و روسیه در حوزه های قضایی سوم مانند شهر بندری فجیره امارات متحده عربی متکی است. همچنین بخشی از نفت کشورهایی را که تحت تحریم نیستند، کنترل می کند.

به گفته متیو لویت، یکی از مقامات سابق مبارزه با تروریسم در وزارت خزانه داری و اف بی آی، این روش ها می توانند منشا نفت و سوخت را پنهان کنند و برای مشتریانی که تلاش می کنند منشأ آن را تعیین کنند، مشکل ایجاد می کند.

با این حال، چنین فروش هایی به عنوان منبع درآمدی حیاتی برای کشورهای تحریم شده و دولت های آنها عمل می کند.

راشل زیمبا، بنیانگذار شرکت مشاوره زیمبا اینسایتس، مستقر در نیویورک، گفت: «ایران به همراه یک سری از واسطه‌ها و خریداران چینی، مجموعه‌ای از شبکه‌های مالی به هم پیوسته راه‌اندازی کرده است که به فروش نفت علیرغم تحریم‌های جامع کمک می‌کند.» در کشورداری اقتصادی

افزایش سریع

زمانی که پسرش امپراتوری تجارت کالاهای گسترده ای را ایجاد کرد، شمخانی بزرگ در نزدیکی تهران با رهبران ارشد عربستان سعودی و همچنین امارات نقش داشت. سال گذشته، او به عنوان رئیس ارشد نهاد امنیتی ایران جایگزین شد، اگرچه او هنوز بخشی از یک نهاد مشورتی است که به رهبر انقلاب مشاوره می دهد.

شمخانی بزرگتر در سال 2008 طی یک حضور کوتاه تلویزیونی گفت که به پسرش توصیه کرده به جای دنبال کردن راه او با پست دولتی، وارد بخش خصوصی شود.

شمخانی جوان‌تر به مدیریت Admiral Group، یک شرکت کشتیرانی مستقر در دبی و متخصص در تجارت در خلیج فارس و جنوب آسیا ادامه داد. برخی از مردم گفتند که در سال 2020، زمانی که پدرش توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده تحریم شد، تجارت کمی چالش برانگیزتر شد.

در دو سال بعد، وجهه عمومی دریاسالار کاهش یافت و جای خود را به کنسرسیوم جدیدی از شرکت‌ها داد که عملاً تحت نظارت شمخانی جوان‌تر از جمله میلاووس قرار داشتند.

به گفته بیش از ده ها نفر از مردم، تنها در عرض دو سال پس از ادغام در دبی در ژانویه 2022، میلاووس به عنوان قارچ به تیمی متشکل از نزدیک به 200 نفر از تعداد انگشت شماری از کارمندان خود تبدیل شد.

برخی از کارمندان سابق گفتند که کار در میلاووس مانند بازی در یک فیلم هیجان انگیز جاسوسی است. مردم گفتند، از دفتر بلندمرتبه آن، که چشم اندازهای وسیعی از خلیج فارس دارد، برخی از آنها با نام مستعار استفاده می کنند – حتی با یکدیگر.

مردم می‌گویند یکی دیگر از چهره‌های مهم در مدار او که اغلب از موناکو فعالیت می‌کند، «کاپیتان دی» است، نام مستعار علیرضا درخشان، ناخدای کشتی با مهارت حمل و نقل کالاهای حساس. درخشان در یک گفت‌وگوی تلفنی گفت که با شمخانی و میلاوس تجارت کرده است، اما هرگونه نقش رسمی در شرکت یا نهادهای مرتبط را رد کرد. شمخانی در ایمیلی او را “دوست” خطاب کرد اما شریک زندگی اش را نه.

دفتر اصلی Milavous در طبقه 38 ICD Brookfield Place، یکی از معتبرترین آدرس‌های شرکتی در دبی قرار دارد. چندین طبقه بالاتر از وزنه های سنگین بین المللی مانند JPMorgan Chase & Co. و Millennium Management است.

بنیانگذاران مرموز

گروه Milavous در وب سایت خود می گوید که بنیانگذاران این شرکت بیش از 70 سال تجربه ترکیبی دارند، بدون اینکه نام یا نقش قبلی خود را فاش کنند. این شرکت می گوید که طیف وسیعی از محصولات، از نفت و گاز گرفته تا پتروشیمی، فلزات و کشاورزی را مدیریت می کند. سال گذشته دفاتر جدیدی را در سوئیس و رومانی افتتاح کرد.

اما این تنها بخشی از یک شبکه گسترده نفتی ایران و روسیه است که افراد با آگاهی مستقیم از این موضوع می گویند که شمخانی جوان به راه اندازی آن کمک کرده است.

به گفته افراد آشنا، گردش مالی تجاری Milavous در سال 2022 بالغ بر 15 میلیارد دلار بود. آنها گفتند که میزان فروش سالانه در شرکت‌های وابسته به شمخانی به طور قابل توجهی بالاتر از آن است.

برخی از مردم گفتند که شمخانی و همکارانش ثروت تجاری خود را به دارایی های غنی تبدیل کرده اند و خریدهای اخیر شامل قایق بادبانی و ویلاهای مجلل ساحلی در پالم جمیرا دبی بوده است. شمخانی در ایمیلی گفت که وی در این جزیره درختی شکل ندارد.

در سفر شمخانی سرعت گیرهایی نیز وجود داشته است. افراد آشنا به این موضوع گفتند که در اواسط سال گذشته، چندین مشتری بلیط بزرگ به برخی از شرکت ها برای ارسال به موقع پول پرداخت نکردند. این مشکلات با فشار خزانه داری آمریکا برای تشدید تحریم های نفتی روسیه همزمان شد. آنها گفتند که بانک ها همچنین در میان فشارهای خزانه داری شروع به پرسیدن سؤالات بیشتری کردند که انتقال پول را پیچیده می کند.

اوایل امسال، به گفته بیش از ده ها نفر از مردم، میلاوس به طور ناگهانی ده ها شغل را از دست داد. علیرغم شکست‌ها، مردم گفتند که میلاووس – با توجه به ارتباطات تجاری آن – در موقعیت قوی‌تری نسبت به برخی از رقبای خود قرار دارد که در ماه‌های اخیر در بحبوحه تحریم‌های شدیدتر دچار مشکل شدند. مردم گفتند که در نتیجه، می‌تواند به فروش نفت از جمله از ایران و روسیه ادامه دهد.

الهاشمی، مدیر عامل میلاووس، گفت که درخواست بلومبرگ برای اظهار نظر «حاوی اظهارات و اظهارات مختلفی بود که به گروه میلاووس اشاره می‌کرد که همه آنها از نظر واقعی اشتباه، نادرست و از نظر قانونی نادرست هستند و بدین وسیله کاملاً توسط ما رد می‌شوند.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: تحریم های گسترده واشنگتن علیه ایران همچنان پابرجاست و دولت همچنان به افزایش فشارها ادامه می دهد.

به گفته چندین نفر از افراد آشنا، وزارت خزانه داری ایالات متحده گاهی اوقات به دلیل تغییرات مکرر در مالکیت، هدف قرار دادن نفتکش ها به جای افراد را موثرتر می داند.

به گفته برخی از مردم، در اوایل آوریل، خزانه‌داری آمریکا تقریباً 12 کشتی در شبکه شمخانی را بدون اطلاع‌رسانی ارتباط با وی تحریم کرد. آنها گفتند که با این وجود، بیش از 60 کشتی که عملاً توسط او کنترل می شود، تحریم نشده باقی می مانند. وزارت خزانه داری آمریکا از اظهار نظر خودداری کرد. اف‌بی‌آی گفت: «در راستای سیاست وزارت دادگستری، ما نمی‌توانیم انجام تحقیقات خاص را تأیید یا رد کنیم».

در پاسخ به سوالات، یک مقام امارات متحده عربی در بیانیه ای ایمیلی گفت که این کشور به مسئولیت های خود برای حفاظت از یکپارچگی سیستم مالی جهانی متعهد است.

این مقام گفت: «امارات متحده عربی به شدت از تحریم‌های سازمان ملل تبعیت می‌کند و فرآیندهای شفاف و محکمی برای برخورد با نهادهای تحریم‌شده دارد که ما علیه تعدادی از شرکت‌ها اعمال کرده‌ایم». ما این مسئولیت ها را به شدت جدی خواهیم گرفت و در گفتگوی نزدیک با شرکای بین المللی خود از جمله ایالات متحده در این زمینه باقی خواهیم ماند.

در همین حال، مردم گفتند، حتی در شرایطی که میلاووس با چالش‌هایی مواجه است، شمخانی به دنبال تقویت شرکت‌های دیگر در شبکه خود است و به او اجازه می‌دهد تا نفت ایران و روسیه را در شبکه کسب‌وکارهای به هم پیوسته خود در جریان نگه دارد.

زیمبا گفت: “به احتمال زیاد این بازی موش و گربه و Whac-a-Mole باقی خواهد ماند.” او گفت که توقف معامله‌گران بزرگ نفت از کشورهای تحریم‌شده ممکن است، اما این به معنای حذف کل شبکه است که به نوبه خود «می‌تواند اثر موجی در بازار گسترده‌تر داشته باشد».

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا