بین‌المللپالایش و پخش

اصلاح قیمت گازوئیل در مالزی کلید خورد

خط انرژی | رویترز نوشت، روز دوشنبه قیمت سوخت دیزل در بیشتر مناطق مالزی تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافت و دولت در مسیر حذف یارانه‌های پرهزینه به سمت رویکرد هدفمند آن به سمت نیازمندان حرکت کرده است.

مالزی که به شدت به قیمت سوخت، روغن پخت و پز و برنج از جمله سایر اقلام اساسی یارانه پرداخت می‌کند، در سال های اخیر در بحبوحه افزایش قیمت کالاها، شاهد افزایش بی‌سابقه صورتحساب یارانه خود بوده.

صورتحساب یارانه دیزل این کشور به تنهایی ۱۰ برابر شده و از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده.

دولت ماه گذشته گفت که با اجرای برنامه کاهش یارانه‌های دیزل در سال جاری انتظار می‌رود سالانه حدود ۸۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی کند و این پس‌انداز دوباره به گروه‌های کم درآمد اختصاص خواهد یافت.

به گفته وزارت دارایی، قیمت خرده‌فروشی سوخت دیزل در تمام پمپ بنزین‌ها در سراسر شبه جزیره مالزی به ۷۱ سنت در هر لیتر افزایش می‌یابد.

این میزان در ایالت‌ها و مناطق مالزی در بورنئو و همچنین برای خودروهای لجستیکی واجد شرایط تحت سیستم کنترل، به قیمت ۴۶ سنت در لیتر باقی خواهد ماند.

این وزارتخانه گفت که قیمت گازوئیل کمتری نیز برای ماهیگیران و وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس مدرسه و آمبولانس تعیین شده است.

این وزارتخانه گفت که دولت به افراد واجد شرایط مالزی که دارای وسایل نقلیه دیزلی هستند و همچنین کشاورزان خرده.پا و خرده مالکان کالا کمک نقدی خواهد کرد تا تأثیر بالقوه بر درآمد آنها کاهش یابد.

باوجود کاهش یارانه‌ها، قیمت گازوئیل در مالزی جزو پایین‌ترین قیمت‌‌ها در آسیای جنوب شرقی باقی خواهد ماند، در مقایسه با قیمت خرده‌فروشی سوخت معادل ۱۸۸ سنت در سنگاپور، ۹۵ سنت در اندونزی و ۹۰ سنت در تایلند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا