گاز

میراث دیپلماسی انرژی رئیسی/ وزیر نفت از کدام قرارداد گازی با ترکمنستان خبر داد؟

خط انرژی | روز گذشته وزیر نفت از امضای قرارداد واردات و سوآپ گاز از ترکمنستان خبر داد که در دولت سیزدهم نهایی شده؛ اما منظور پاک‌نژاد کدام قرارداد است؟

آذر ۱۴۰۰ قرارداد سوآپ روزانه ۵ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان به آذربایجان از مسیر ایران امضا شد که حجم آن دو برابر شد و در خرداد ۱۴۰۲ نیز خبر واردات روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان به ایران اعلام شد.

اما دی ۱۴۰۲ به دلیل مناقشه ترکمنستان و آذربایجان توافق سوآپ به کما رفت و به نظر می‌رسد قرارداد واردات گاز نیز بعد از انجام موفقیت‌آمیز تست فنی، به صورت پیوسته وارد فاز اجرایی نشد.

اما آنچه محسن پاک‌نژاد اشاره کرد مربوط به قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به عراق از مسیر ایران بوده که در تیرماه امسال به امضا رسید؛ موضوعی که نخستین بار محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور از آن خبر داد.

همچنین قرارداد واردات گاز از ترکمنستان نیز آماده امضاست و مذاکرات نهایی آن انجام شده. اردیبهشت امسال نیز ۲ قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به مدت ۵ سال تمدید شد؛ قراردادهایی که به دلیل کمبود گاز، تنها نیمی از ظرفیت صادراتی آن محقق می‌شد.

اما آیا خطر تصاحب بازار ایران در عراق توسط ترکمنستان وجود دارد؟ پاسخ منفی است زیرا؛

🔸اولا ۲ قرارداد گازی ایران به عراق تمدید شده است.

🔸ثانیا با واردات گاز از ترکمنستان می‌توان نیم دیگری از ظرفیت صادرات گاز به عراق را افزایش داد و به بازار عراق نفوذ بیشتری کرد.

🔸ثالثا ترکمنستان برای حضور در بازار عراق به ایران وابسته است نمی‌تواند به دنبال تصاحب بازار ایران باشد.

🔹در نتیجه دو قرارداد سوآپ و واردات گاز از ترکمنستان می‌تواند نقش مهمی در تبدیل ایران به هاب گازی منطقه ایفا کند، قراردادهایی که نسبت به توافق گازی روسیه به اجرا نزدیک‌ترند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا