نفت

۵ دروغ نفتی برجامیون

بعد از خروج آمریکا از برجام ‎صادرات نفت ایران به جای بازگشت به یک میلیون بشکه سابق به حدود صفر رسید. برخلاف ادعای برجامیون این افت شدید ربطی به کرونا نداشت و قبل از آن رخ داد و دلیل آن هزینه برجام در نابودی زیرساخت دور زدن تحریم و تخریب رابطه با چین بود.

 

 

برجامیون ادعا می‌کنند، جهش فروش نفت ایران به دلیل روی کار آمدن بایدن و تغییر سیاست دولت وی است. اما طبق نمودار، این روند از دوره ترامپ آغاز شده و میزان صادرات از ۲۵۰ به ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود. در نتیجه ‎تحریم نفتی خارج از اراده دولت آمریکا تضعیف شده است.

برجامیون ادعا می‌کنند، رسیدن ‎درآمد نفتی ایران در دولت سیزدهم به سال اول اجرای برجام صرفا به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت است. اما طبق نمودار، رقم صادرات نفت در دولت فعلی از حدود ۰.۶ به ۱.۶ میلیون بشکه جهش یافته وگرنه درآمد نفتی کمتر از نصف بود.

برجامیون ادعا می‌کنند بعد از جنگ اوکراین، ‎روسیه بازار نفت ایران در چین را تصاحب کرده است. اما طبق نمودار، صادرات نفت ایران نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز شده و از حدود ۰.۹ به ۱.۶ میلیون بشکه در ماه می ۲۰۲۳ رسیده است.

برخلاف ادعای برجامیون، دولت بایدن از ژوئن سال قبل تحریم‌های ماهانه دقیقی را بر شبکه فروش نفت ایران اعمال کرده است.همچنین با مصادره نفتکش‌های ایران تلاش می‌کند جلوی افزایش صادرات را بگیرد ولی موفق نشده است.

به بیان ساده، آمریکا «نمی‌تواند» اثرگذاری ‎تحریم را حفظ کند نه اینکه نخواهد!

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا