نفت

یک تکنیک رسانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر افزایش درآمد نفتی ایران!

تحریم آمریکا از دو جنبه بر درآمد نفتی ایران اثر منفی گذاشته: ۱- افت میزان صادرات ۲- کاهش قیمت فروش (تخفیف)؛ و این موضوع باعث شده کشور نتواند ۱۰۰ درصد ظرفیت درآمدزایی نفتی خود را محقق کند.

 اوج اثرگذاری این دو عامل به سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد که تحت تاثیر برجامیزه شدن شبکه فروش نفت ایران، شاخص «درآمدزایی نفتی به کل ظرفیت درآمدزایی» به ۱۸ درصد کاهش یافت.

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم روند فروش نفت ایران تغییر کرد و حال با فرض میانگین تخفیف ۱۰ دلاری، این شاخص به ۶۳ درصد افزایش یافته است.

به بیان دیگر هم‌اکنون و در شرایط تحریم، ایران توانسته با کم کردن اثر دو عامل ذکر شده، درآمدزایی نفتی خود را ۴۵ درصد و رقم آن را حدود ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

اما برخی رسانه‌ها سعی می‌کنند با پرداختن به رقم تخفیف ایران صرفا به نیمه خالی لیوان یعنی «فاصله موجود تا ظرفیت ایده‌آل» بپردازند و به این بهانه به عملکرد دولت سیزدهم در فروش نفت حمله کنند.

درحالیکه رساندن درصد تحقق از ۱۸ به ۶۳ درصد اتفاقا نشاندهنده عملکرد مثبت دولت فعلی نسبت به قبلی‌هاست و حال طبق گفته رویترز با یک سوم شدن رقم تخفیف، درصد تحقق بیشتر هم خواهد شد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا