بین‌المللنفت

چین و هند آینده نفت دنیا را تعیین می‌کنند

فریدون برکشلی مدیر گروه مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی وین، گفت: در طول دوره ۲۰۰۰ الی ۲۰۲۰، از هر دو بشکه تقاضای تازه نفت، یک بشکه توسط چین خریداری شد، به عبارتی چین را می‌توان موتور رشد تقاضای جهانی نفت دانست.

دو بازار چین و هند طی ۱۰ سال آینده متوالی ۷۵ درصد رشد تقاضای جهانی نفت خواهند بود، غفلت از این دو بازار و بازارهای منطقه آسه‌آن قابل تصور نیست.

امروز چین و امریکا در یک قدمی یک درگیری نظامی تمام‌عیار قرار دارند. اما در عین حال بزرگ‌ترین شریک تجاری یکدیگرند. در ۲۰۲۲ دو کشور بالاترین حجم مبادلات تجاری را داشتند.

بقیه کشورها هم همین وضعیت را دارند. روسیه و اسراییل، چین با هند و یا ژاپن و چین. بنابراین به اصطلاح تکتونیک جدیدی شکل گرفته و مناسبات کشورها بر پایه‌های اقتصادی تعریف می‌شوند. ایران در چهارچوب همین مناسبات می‌تواند با چین هم روابط برقرار کند و از منافع آن برخوردار شود.

سند ۲۵ ساله همکاری با چین مثبت است، برای ایران جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی، در اولویت است. جذب ۴۰۰ میلیارد دلار در یک بازه ۲۵ ساله برای اقتصاد ایران خیلی کارساز است.

تجارت بین جمهوری اسلامی و چین با یوان، از مسیر سوئیفت عبور نمی‌کند، بنابراین در شرایط حاضر مشمول مقررات تحریم‌های ثانویه نیست.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا