بین‌الملل

چرا یمن پیروز درگیری های دریایی با اسرائیل است؟

نوامبر 2023  در حوالی شروع حمله اسرائیل به غزه ، یمنی ها برای حمایت از فلسطین ، با استفاده از پهپاد های کامیکازه و موشک های بالستیک حملات خود به کشتی های اسرائیلی را شروع کردند.

در مقابل حملات آمریکا و انگلیس به یمن محدود بوده است و رادارها، سایت ها یا مکان هایی که یمنی ها در حملات خود علیه کشتی های اسراییلی انجام داده بودند را مورد حمله قرار دادند در حالیکه موشک ها و پهپاد های یمنی قابلیت شلیک و پرتاب از هر نقطه ای را دارند.

طبق نظر تحلیلگران نظامی، از سال 2015 کشور های عربستان و امارات با 400 جنگنده پیشرفته و 100 هزار پیاده نظام نتوانستند حوثی های یمن را شکست دهند و در نهایت مجبور به صلح شدند. بنابراین حملات محدود آمریکا و انگلیس علیه یمن قطعا بی نتیجه خواهد بود.

پس از قوت گرفتن حملات یمن به کشتی های اسرائیلی، از 3 هزار کشتی که دریای سرخ را برای کشتیرانی انتخاب کرده بودند، 2 هزار کشتی مسیرهای جایگزین مانند دور زدن قاره آفریقا، یا کشتیرانی در خلیج فارس و سپس ترانزیت زمینی از عربستان به مصر و سپس اسرائیل و یا مسیر های ترابری هوایی و ترانزیت زمینی دیگری را در پیش گرفتند که در کنار حق بیمه چند برابری برای کشتی هایی که مجبور به کشتیرانی در دریای سرخ بوده اند و تعطیلی 85 درصدی بندر ایلات اسرائیل، یمنی توانستند ضربه سنگین اقتصادی به اروپا و اسرائیل وارد کند.

مسیر کشتیرانی دریای سرخ برای اقتصاد جهان به ویژه اروپا بسیار اهمیت دارد، زیرا حدود 15 درصد از ترافیک جهانی کشتیرانی، بیش از 50 درصد تجارت اروپا – آسیا و تقریبا یک چهارم از کل تجارت دریایی اروپا از این مسیر انجام میشود.

یمن+اسرائیل

یمنی ها توانستند 20 کشتی اسرائیلی را مورد هدف قرار دهند که از این تعداد 18 عملیات موفق بوده است که 4 کشتی را با استفاده از پهپاد های کامیکازه (پرسه زن) مشابه پهپاد شاهد ایران که کلاهک و وزن نسبتا سبکی دارند و قدرت تخریب آنها مانند توپ های 155 میلیمتری است و 16 حمله دیگر را با استفاده از موشک های بالستیک رده پایین انجام گرفت.

ارتش یمن موشک های کروز مخصوص ضد کشتی مانند اگزو3 ، هارپون، پی 15 ترمیت، سی 801، صیاد و قدس را برای حمله به کشتی ها در دست دارد که مجهز به رادار اند و میتوانند ماموریت های ضد کشتی خود را با دقت بالاتری انجام دهد اما در حملات یمنی ها به کشتی های اسرائیلی، شاهد استفاده از این موشک ها نبوده ایم.

رادار موشک های شلیک شده ضد کشتی یمنی ها برای فاصله های بیش از 100 کیلومتر مناسب نیست و دقت لازم را ندارد. بنابراین یمنی ها، مسیر حرکت کشتی ها را بر اساس پهپاد های شناسایی و داده های ترافیکی و جی پی اس ها محاسبه میکنند و تنها 3 دقیقه زمان نیاز است تا موشک های بالستیک ابتدایی و ارزان یمنی با سرعت حتی 2 ماخ نیز به کشتی مورد نظر اصابت کند، اما به دلیل حضور روزانه 50 کشتی در دریای سرخ که از این تعداد فقط 1 یا 2 کشتی اسرائیلی است، در کنار ورود ناوهای آمریکایی و اسرائیلی و سیستم پدافندی این ناوها، حمله به کشتی های اسرائیلی برای یمنی ها دشوار شده است.

حملات یمن به کشتی های اسرائیلی، در کنار حملات لبنان از شمال فلسطین اشغالی و حماس از درون غزه از چند نگاه موفق و موثر بوده است.  اول اینکه یمن در این حملات، موشک های هدایت شونده GPS دار خود را مورد آزمایش قرار داد و توانست سیستم های ناوبری موشک های خود را ارتقا دهد و در حملات پیشین یمن، شاهد اصابت دقیق تر موشک ها به کشتی ها بوده ایم. به طور مثال در 4 ژآنویه 3 فروند موشک بالستیک در فواصل 2 ، 5 و 9 کیلومتری کشتی مورد هدف سقوط کرد و به گفته تحلیلگران نظامی، یمن در حال آزمون و خطای سیستم ناوبری موشک های بالستیک خود بوده است.

دوم اینکه پس از ترس و عقب نشستن کشورهای عربی در موضوع حمایت از فلسطین و بستن کانالهای اقتصادی اسرائیل ، حملات دریایی یمن به کشتی های اسرائیل، یمن را پس از لبنان به عنوان حامی اصلی فلسطین در جهان عرب شناساند و جایگاهش را در پیش مردم عرب، بالاتر برد. تا جاییکه در بین اعراب به عنوان غیرت مند ترین مردان عرب معروف شدند.

و سوم مختل و نا امن کردن دریای سرخ و فشار به غرب برای پایان یافتن حملات اسرائیل به غزه بوده است. طبق آمار صندوق بین المللی پول، هزینه حمل و نقل دریایی در کانال سوئز 400 درصد افزایش یافته است که منعکس کننده افزایش هزینه های بیمه در میان خطرات امنیتی بالا  است . همچنین شاهد کاهش 50 درصدی کشتیرانی در کانال سوئز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا