گاز

پاسخ به یک سوال با چهار نکته/ چرا دولت به همه مناطق گازرسانی کرده؟

رضا نوشادی| بسیار سوال می شود که چرا دولت ‎گاز را به سراسر کشور برده است و چرا اینهمه گاز توسعه داده شده، نکات زیر را ببینید:

1- شرکت ملی گاز ایران، گاز ارزان ( الان که گران است حدود ۳۶ سنت) را جایگزین گازوئیل یک دلاری در مصارف صنعتی و نیروگاهی کرده است این یک حرکت بلندپروازانه اقتصادی است.

2- مصرف گاز کشور معادل ۵.۵ میلیون بشکه نفت است اگر جایگزینی گاز اتفاق نمی‌افتاد الان ایران بزرگترین واردکننده گازوئیل، نفت سفید، بنزین و مازوت جهان شده بود، یعنی سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار، جهت تقریب به ذهن سی برابر درآمد دولت در سال ۹۹ به روایت بانک مرکزی.

3- انتقال و توزیع گاز با محوریت مصرف بخش‌های کم‌جمعیت و روستایی نبوده است بلکه غالبا به عنوان مصرف صنعتی و تجاری به جای جای کشور منتقل شده است در همان روستا هم گاز ارزان جایگزین نفت سفیدی شده که گران‌قیمت است یعنی یک منطق اقتصادی هم بر گازرسانی به نقاط کم جمعیت حاکم بوده است.

4- گاز به عنوان پاک‌ترین انرژی فسیلی خدمت بزرگی به محیط زیست کرده و به عنوان خوراک پتروشیمی و برخی صنايع دیگر، محور توسعه بوده است. با نگاهی به آینده جا دارد که این ثروت را به جای رفاه و راحتی برای سرمایه‌گذاری و تولید هم استفاده کنیم.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا