انتخاب سردبیر

وضعیت نامطلوب ایران در شاخص‌های مصرف انرژی/ ضربه پوپولیسم به اصلاح الگوی مصرف


همت قلی‌زاده در کلیپی با استناد به کاهش دو شاخص «سهم مصرف گاز خانگی از کل مصرف گاز» و «سرانه مصرف گاز» در کشور عنوان می‌کند که مصرف گاز خانگی ایران اتفاقا بهینه است، درحالیکه اساسا این دو نمودار نمی‌توانند چنین گزاره‌ای را تایید یا رد کنند.

زیرا کاهش شاخص اول می‌تواند تحت تاثیر افزایش مصرف گاز در سایر بخش‌ها از جمله صنعت باشد. همچنین کاهش شاخص دوم نیز تحت تاثیر توسعه گازرسانی به شهرها و روستاهای کوچک و با رفاه کمتر است که هر چند جمعیت را افزایش می‌دهند ولی کمتر از میانگین مصرف قبلی نیز گاز مصرف می‌کنند.

برای بررسی وضعیت مصرف گاز یا انرژی در بخش خانگی ایران می‌توان آن را با دو شاخص «سرانه مصرف انرژی» و «شدت مصرف انرژی» با سایر کشورها مقایسه کرد. طبق ترازنامه انرژی سال ۹۹، شدت مصرف انرژی ایران بر اساس برابری قدرت خرید، بیش از دو برابر میانگین جهانی است و حتی به میزان ۶۶ درصد نیز از میانگین خاورمیانه بالاتر است.

سرانه مصرف انرژی در ایران ۲.۰۵ تن معادل نفت خام به ازای هر نفر بوده که ۷۴ درصد از میانگین جهانی و ۱۷ درصد از خاورمیانه بیشتر است. همچنین سرانه کل مصرف نهایی در ایران در بخش «خانگی، تجاری و عمومی» بیش از دو برابر میانگین جهانی است و نسبت به خاورمیانه نیز ۵۵ درصد بیشتر است.

طبیعی است که وضعیت بغرنج مصرف انرژی در ایران تحت تاثیر سیاست‌گذاری‌های غلط دولت‌ها و فرهنگ مصرف نادرست مردم است که البته همین فرهنگ نادرست مصرف نیز باز تحت تاثیر سیاست‌گذاری غلط دولت‌ها است.

اما آنچه باعث پرداختن به این آدرس غلط‌ها می‌شود این است که این جریان رسانه‌ای با ارائه اطلاعات غلط، مانع سیاست‌گذاری‌های درست دولت می‌شوند که نمونه آن را می‌توان در افزایش قبوض گاز پرمصرف‌های مرفه‌نشین (۱.۶ درصد از جامعه) و مخالفت این جریان مشاهده کرد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا