گاز

واردات گاز از ترکمنستان، فعلا منتفی!/ قراردادی که زنگنه نابود کرد و پنجره فرصتی که همیشه به روی ایران باز نیست

مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره آخرین وضعیت مذاکرات گازی با ترکمنستان گفت: مذاکراتی برای واردات گاز در حال انجام است و اگر مبادی که اکنون در نظر داریم در این مذاکرات به صورت مثبت ادامه دار باشد و مشکلی پیش نیاید واردات گاز را انجام می‌دهیم.

وی گفت: اکنون واردات گاز از ترکمنستان در قالب سوآپ است. البته تقاضای ما این است که خود قرارداد مستقل واردات گاز داشته باشیم و اگر علاقمند نباشند به هر دلیلی سوآپ اولویت بعدی ما است، البته در این رابطه بارها مذاکره کردیم که ترکمنستان شرایط صادرات مستقیم را نداشته‌اند.

تعاملات گازی ایران با ترکمنستان از دی ماه سال ۹۵ و به دلیل عدم پرداخت گازبها از سوی دولت وقت متوقف شد. هنوز معلوم نیست که به چه دلیلی بیژن زنگنه، سازوکار تسویه گازبها را از حالت تهاتر کالا به پرداخت نقدی تغییر داد ولی کری‌خوانی‌های وی در مواجهه با ترکمنستان به جای حل مشکل از اذهان عمومی فراموش نخواهد شد.

گاز ارزان ترکمنستان نقش کلیدی برای ایران در مسیر تبدیل شدن به هاب گازی منطقه دارد ولی اکنون به نظر می‌رسد دلخوری ترکمن‌ها از ایران بابت ماجراهای گذشته هنوز برطرف نشده است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا