نفت

همکاری ایران و ونزوئلا در دور زدن تحریم نفتی/ گزارش خواندنی رویترز سردرگمی آمریکایی‌ها

به گزارش خط انرژی، بر اساس اسنادی بدست آمده توسط رویترز، هنگام ورود ابرنفتکش یانگ یونگ (نفتکش شبح) در سپتامبر سال گذشته به بندر چینگدائو چین، این نفتکش مدعی حمل نفت خام مالزی شده بود. اما بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کشتی متعلق به چین بوده و نفت خود را چهار ماه قبل در ونزوئلا بارگیری کرده است، شایان ذکر است که ونزوئلا کشور عضو اوپک در آمریکای جنوبی است که تحت تحریم‌های نفتی ایالات متحده قرار دارد.

بر اساس اسناد حمل و نقل و 11 منبع آگاه، کشتی Young Yong یکی از سه کشتی شناسایی شده توسط رویترز است که توسط شرکت های کمتر شناخته شده برای صادرات نفت ونزوئلا اجاره شده و از اسناد جعلی برای پنهان کردن مبدا بارگیری نفت استفاده می‌شود.

دو عدد از نفتکش‌های مذکور، از جمله یانگ یونگ، در ماه جاری توسط مقامات ایالات متحده به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران (یکی از نزدیک ترین متحدان ونزوئلا) شناسایی شدند. در همین راستا رویترز در گفتگو با شش کارشناس کشتی رانی و تجارت بین الملل به این نکته اشاره می‌کند که استفاده از اسناد جعلی برای پنهان کردن محموله‌هایی که از منشأ کشورهای تحریم‌شده، از جمله ونزوئلا و ایران، در بحبوحه گسترش تحریم‌های بین‌المللی به بازار عرضه می‌شود، خطرات عدم پایبندی شرکت‌های نفتی و تجاری به تحریم‌ها را افزایش می‌دهد.

از این رو کاری استین باور، سهام‌دار شرکت حقوقی وینستون اند استراون با اشاره به نحوه دور زدن تحریم‌ها می‌گوید: «اکنون مشخص شده است که نمی‌توانید به گواهی‌های مبدأ حتی زمانی که اسناد رسمی دولتی ارائه می‌شوند اعتماد کنید.»

همچنین به گفته رویترز، یانگ یونگ یکی از چندین نفتکشی بود که وزارت خزانه داری ایالات متحده در 3 نوامبر به عنوان بخشی از یک “شبکه قاچاق” معرفی کرده و این شبکه با استفاده از اسناد جعلی، مسئولیت انتقال نفت ایران را بر عهده داشتند. از این رو وزارت خزانه داری آمریکا، این نفتکش و مالک آن یعنی شرکت فناوری برایت در جزایر مارشال را تحت تحریم قرار داده است.

شایان ذکر است که وزارت خزانه داری ایالات متحده از اظهار نظر در مورد دخالت یانگ یونگ یا سایر کشتی‌های شناسایی شده توسط رویترز در حمل و نقل نفت خام ونزوئلا خودداری کرده است. در همین راستا استین باور مشاور حقوقی سابق اجرای تحریم‌های وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) می‌گوید که ایرانی‌ها پیشگام ارائه اسناد جعلی برای انتقال محموله‌های نفتی بوده‌اند. استین باور با اشاره به پرونده‌هایی که به عنوان وکیل تجاری روی آنها کار کرده است، گفت که به نظر می رسد این روش اکنون برای انتقال نفت ونزوئلا به کار گرفته می‌شود.

اسناد PDVSA (شرکت نفت ونزوئلا) که توسط رویترز بررسی شده است، نشان می دهد که کشتی Comuna از 11 تا 21 می سال گذشته 1.98 میلیون بشکه نفت در بندر خوزه ونزوئلا بارگیری کرده است.

با این حال، شرکت نظارت مستقل TankerTrackers، که در تجزیه و تحلیل حرکت کشتی‌ها برای تحقیقات بیمه و مالکان کشتی تخصص دارد، از تصاویر و عکس‌های ماهواره‌ای برای شناسایی نفتکش به عنوان Young Yong استفاده می‌کند.

ازاین رو سمیر مدنی، مالک TankerTrackers می‌گوید: تصاویر نشان می‌دهد که نام کشتی روی آن نقاشی شده و تانکر نیز به دلیل قوس‌های سفید در کنار پل، موقعیت جرثقیل‌ها روی عرشه و شکل قیف آن قابل شناسایی است. علاوه بر آن هنگامی که یانگ یونگ پس از بارگیری نفت از ونزوئلا به راه افتاد، فرستنده موقعیت آن نشان داد که از بندر لومه در غرب آفریقا حرکت می‌کند.

یانگ یونگ سپس بین ژوئیه تا آگوست 2021 در نزدیکی مالزی توقف کرد. در 8 جولای در آنجا، گواهی کیفیت از آزمایشگاه Saybolt مستقر در سنگاپور دریافت کرد با این کار توانست، محموله خود را به عنوان نفت خام سنگین مالزی بشناساند که ویژگی های مشابه نفت خام Merey 16 ونزوئلا را دارد. این گواهی جنبه‌هایی از نفت را اندازه گیری می‌کند – مانند چگالی آن و سطوح گوگرد و فلزات آن – که به خریدار اجازه می‌دهد مطمئن شود محموله مطابق با مشخصات قرارداد است.

مالک آمریکایی Saybolt، به رویترز گفت که بر اساس اسناد مشتری و همچنین تجزیه و تحلیل صورت گرفته، نفت خام را به عنوان ترکیب نفت سنگین مالزی تأیید کرده است. این شرکت گفت که هیچ دلیلی برای شک در این مورد ندارد.

از طرفی مقامات اندونزی در اوایل نوامبر گفتند که یانگ یونگ در 26 اکتبر در سواحل جزایر ریائو به گل نشسته است. به گفته گروه مدافعان تحریم هسته‌ای ایران، نفتکش حامل نفت کوره ونزوئلا بود که به گل نشست و به احتمال زیاد در تلاش برای رسیدن به نیپاه (منطقه‌ای نزدیک به آب‌های اندونزی) بود.

تحریم های ناموفق

کریستین ام. اینگرسلوف، مدیر اجرایی مرسک تانکرز، معتقد است که گسترش تحریم‌ها منجر به ” ایجاد ناوگان‌های مجزا و بازارهای جداگانه‌ به صورت موازی” شده است وی در این راستا گفت: برخی از کشتی‌ها خارج از رادار برای خدمات رسانی به کشورهای تحت تحریمی، گاهی اوقات بدون بیمه مناسب، فعالیت می‌کنند.

کارگزار کشتی Braemar PLC  که مقر آن در لندن است، برآورد کرد که کل ناوگان خدمت رسانی به ایران و ونزوئلا، علیرغم تحریم‌های ایالات متحده، بیش از 200 نفتکش شامل 82 ابر نفتکش مانند Young Yong تشکیل شده که می‌توانند تا دو میلیون بشکه نفت حمل کنند.

این در حالی است که ایالات متحده در سال 2019 پس از آنکه انتخاب مجدد مادورو را ساختگی خواند، تحریم‌های تجاری و نفتی علیه ونزوئلا اعمال کرد. البته واشنگتن هفته گذشته اعلام کرد در صورت پیشرفت در مذاکرات بین دولت مادورو و مخالفان، می‌تواند تحریم‌ها را کاهش دهد.

استفاده از طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌ها – از جمله اسناد جعلی، نام‌های جعلی کشتی‌ها و انتقال محموله‌ها از کشتی به کشتی در دریا – به ونزوئلا این امکان را داده است که از زمان اعمال تحریم‌های ایالات متحده بیش از 360 میلیون بشکه نفت خام و سوخت را صادر کند.

بر اساس محاسبات رویترز، بیش از دو سوم کل صادرات نفت ونزوئلا از سال 2019 تا اکتبر 2022 است. مابقی آن نیز مستقیماً به متحد آن کوبا یا به سایر مقاصد در دریای کارائیب و اروپا تحت معافیت از تحریم‌های ایالات متحده صادر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره یافته‌های رویترز درباره استفاده از اسناد جعلی توسط کشتی‌های حامل نفت خام ونزوئلا گفت: تحریم‌های ما علیه ونزوئلا همچنان به قوت خود باقی است.

این در صورتی است که اسناد PDVSA (شرکت نفت ونزوئلا) از می 2021، Yunshu Maritime Ltd را به عنوان اجاره‌دهنده Comuna (نامی که یانگ یونگ برای بارگیری نفت خام ونزوئلا در آن ماه استفاده کرد) ذکر کرد. اسناد و فاکتورهای حمل و نقل PDVSA (شرکت نفت ونزوئلا) برای محموله مورخ سپتامبر 2021، جزئیات تماس Yunshu Maritime را ارائه نکرده است.

همچنین برنامه بارگیری PDVSA (شرکت نفت ونزوئلا) نشان می‌دهد که Yunshu Maritime اجاره‌دهنده ابرنفتکش دیگری بود که نفت ونزوئلا را در ماه می ۲۰۲۱ با نام Joy بارگیری کرد. TankerTrackers با استفاده از تصاویر و عکس‌های ماهواره‌ای آن کشتی را به عنوان نفتکش با پرچم پاناما آدیسا شناسایی نموده و این کشور در این ماه توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به دلیل حمل نفت ایران در لیست سیاه قرار گرفت.

به علاوه وزارت خزانه‌داری مدعی شده که این کشتی تحت کنترل شرکتی متعلق به ویکتور آرتموف، یک تبعه اوکراینی است که بر شبکه شرکت های پوششی نظارت می‌کند و برای فروش نفت تحریم شده ایران استفاده کرده و درآمد حاصل از آن را به سپاه پاسداران و حزب الله منتقل می‌کند.

همچنین رویترز مدعی شده‌ که کشتی آدیسا سیگنال مکان خود را طوری تنظیم می‌کند که به نظر برسد در اوایل ژوئن 2021 از آفریقا حرکت کرده و مقصد آن مالزی است. طبق داده‌های ردیابی کشتی، کشتی بین ژوئیه و اوایل سپتامبر در مالزی متوقف شده و سپس فرستنده خود را برای حدود یک هفته خاموش کرده و سپس در اواسط سپتامبر در نزدیکی چینگدائو ظاهر شده و از آنجا تخلیه شده است.

با این حال، بر اساس سند بررسی شده توسط رویترز، بارنامه کشتی آدیسا به تاریخ 3 ژوئن 2021 و توسط شرکت خدمات بندر آتلانتیک غربی در توگو صادر شده است که نشان می دهد این کشتی 1.89 میلیون بشکه نفت خام سنگین ترکیبی غرب آفریقا را بارگیری کرده است.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا