آب

هم‌پیمان شدن مخالفان چمشیر با شِمر و یزید/ ۲۷ پژوهش از احیای حیات شرق خوزستان پس از آبگیری سد خبر می‌دهند

محمد نجف‌آبادی|سد چمشیر یکی از پروژه‌های توسعه‌ای جنوب کشور است که در ماه‌های اخیر اسیر جریان خبرساز و بدون تخصصی موسوم به «فعالان محیط‌زیست» شده است و این گروه تلاش می‌کند تا از یک دستاورد ملی، اخبار منفی مخابره کند.

جریان فعالان محیط زیست طی این مدت دروغ‌های بیشماری از جمله شور شدن خلیج فارس با آبگیری سد را به مخاطب هدیه کردند و با انتشار فیلم و تصاویری با محتوای حساسیت برانگیز، قصد دارند با هر ترفندی از آبگیری این سد و احیای حیات شرق خوزستان جلوگیری کنند. برای مثال یک گیاه‌شناس مخالف آب‌گیری سد چمشیر در یک دیدار غیر رسمی عنوان کرده است که اساسا با سدسازی مخالف بوده و حاضر است برای آبگیری نشدن سد چمشیر با شمر و یزید هم هم‌پیمان شود.

در روزهای اخیر و پس از آبگیری سد چمشیر، این جریان به جای توجه به نتایج آبگیری و نقض ادعاهای غلط و بیشمار، همچنان با گسترش اطلاعات غلط قصد دارند تا افکار عمومی را نسبت به این طرح منفی کنند، در حالیکه پایش اطلاعات خروجی سد از اتفاقات دیگری خبر می‌دهد.

در شرایطی که فعالان محیط زیست اعتقاد داشتند، با آبگیری سد چمشیر یک مخزن شورابه تشکیل می‌شود اما همزمان با آبگیری شاخص شوری سد «EC» در محدوده ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تغییر می‌کند که در دسته آب‌های با کیفیت رده‌بندی می‌شود و همزمان با افزایش ظرفیت مخزن، این شاخص کاهش پیدا کرده و کیفیت آب ارتقا پیدا می‌کند.

بر اساس اظهارنظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، هدف ساخت سد چمشیر ارتقای کمی و کیفی آب رودخانه زهره است و این هدف با توجه به بررسی‌های فنی انجام شده به طور ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد.

علاوه بر این ۲۷ پژوهش توسط ۱۰ نهاد مطالعاتی به منظور بررسی دقیق جوانب ساخت این سد انجام شده و نتیجه این مطالعات بیانگر ارتقای کمی و کیفی آب رودخانه زهره و احیای حیات شرق خوزستان پس از آبگیری این سد است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا