پتروشیمی

هشدار درباره ورشکستگی صنعت متانول

هفته گذشته مصوبه دولت مبنی افزایش سقف ریالی قیمت خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها منتشر شد که با اعتراض فعالان این صنعت و زیاندهی و تعطیلی برخی واحدهای متانولی مواجه شد.

 تغییر نرخ گاز بیشترین تاثیر را بر سودآوری پتروشیمی‌های «متانول‌ساز» و «اوره‌ساز» به عنوان بزرگترین مصرف‌کنندگان گاز این صنعت دارد. با توجه به فرمول قیمت‌گذاری گاز پتروشیمی و وابستگی آن به دو هاب اروپایی و جهش قیمت در این دو هاب در یک سال گذشته، قیمت گاز پتروشیمی‌های داخلی نیز افزایش یافته است.

اما در کنار افزایش قیمت گاز، قیمت جهانی اوره نیز از تنی ۲۱۲ دلار به ۵۷۷ دلار رسیده و حاشیه سود پتروشیمی‌های اوره‌ساز حفظ و تقویت شده ولی قیمت جهانی متانول از تنی ۲۲۵ دلار به ۲۷۷ دلار رسیده و تقریبا ثابت مانده، در نتیجه متانول‌سازها وارد زیان شده‌اند.

طبق نمودار، چهار شرکت اوره‌ساز کرمانشاه، خراسان، پردیس و نهایتا شیراز بیشترین سود عملیاتی اما پتروشیمی متانولی زاگرس با سود عملیاتی منفی ۱ درصدی مواجه بوده است.

طبق پیشنهاد vcmstudy، سیاست‌گذار به جای ارائه یک نسخه واحد برای کل صنعت پتروشیمی بهتر است، برای دو رشته اوره‌‌سازان و متانول‌‌سازان قیمت گاز طبیعی خوراک و سوخت را یکسان و تابعی از قیمت محصول یعنی متانول و اوره کند.

بدین صورت هم جلوی زیان‌دهی و تعطیلی متانول‌سازان گرفته می‌شود و هم سود بادآورده به جیب اوره‌سازان واریز نمی‌شود. مشروح گزارش را در لینک بخوانید.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا