پالایش و پخش

من یک پوپولیستم پس قاچاق سوخت را انکار می‌کنم!

به گزارش خط انرژی، در روزهای گذشته فضای توئیتر محل بحث و مناقشه کارشناسان درباره راهکارهای موجود برای حل مشکل ناترازی انرژی بدون ایجاد تورم و اعمال فشار به معیشت مردم بوده است.

در این راستا برخی چهره‌ها همچون همت قلی‌زاده با برخی اظهارنظرهای پوپولیستی ادعاهایی ناظر به انکار قاچاق بنزین مطرح کرده‌اند. در این گزارش به بررسی صحت و سقم این ادعای ایشان پرداخته می‌شود.

*شبهه: قاچاق بنزین و گازوئیل دروغ است.

ابتدای ادعا و دلیل آقای قلی‌زاده را در کلیپ ببینید.

 

پاسخ: با یک سرچ ساده می‌توان روزانه اخبار متعددی از شناسایی محموله‌های قاچاق سوخت در ایران مشاهده کرد که حاکی از ابعاد بزرگ این ماجرا دارد. اما با توجه به اینکه استناد آقای قلی‌زاده بر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است، بد نیست اظهارنظر مدیران این شرکت، به عنوان تخصصی‌ترین و اجرایی‌ترین دستگاه حوزه تامین و توزیع سوخت را با هم مرور کنیم.

در ابتدا باید گفت که اساسا در آمارهای ارائه شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش موضوع فروش مرزی سوخت فاکتور گرفته می‌شود و جزو آمار قاچاق نمی‌آید. این نکته کاملا واضح است ولی خب آقای قلی‌زاده قصد دارد از ناآگاهی مخاطب برای اثبات ادعای خود استفاده کند.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه‌ای در تاریخ 9 فروردین 1402 میزان قاچاق گازوئیل را بین 8 تا 10 میلیون لیتر برآورد کرده و می‌گوید: قطعا اختلاف قیمت داخلی و صادراتی باعث افزایش قاچاق گازوئیل شده است. با محاسبه میزان پیمایش خودروهای دیزلی و میزان مصرف گازوئیل در صنایع و نیروگاه‌ها، میزان مصرف گازوئیل باید حدود روزانه  75  الی 77 میلیون لیتر باشد درحالیکه این رقم روی 85 میلیون لیتر است، یعنی سرنوشت حدود 8 الی 10 میلیون لیتر گازوئیل مشخص نیست.

https://www.farsnews.ir/news/14020109000132/

همچنین جلیل سالاری در تاریخ 30 آذر 1401 نیز در در حاشیه آیین عملیاتی شدن تفاهم‌نامه سه‌جانبه نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل گفت: مقدار قاچاق بنزین کشور روزانه 5 میلیون لیتر و مقدار قاچاق گازوئیل روزانه حدود 7 میلیون لیتر است. بخشی از این قاچاق از طریق مهاجرت کارت‌های هوشمند سوخت انجام می‌شود که با طرح‌های مختلف اجرایی تلاش می‌کنیم آن را رصد و از وقوع آن جلوگیری کنیم.

https://www.shana.ir/news/466381/

در واقع اظهارنظر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از عدم‌النفع سالانه بیش از 3 میلیارد دلار از قاچاق سوخت است.

نکته جالب توجه اینکه آقای قلی‌زاده در برنامه جدال عنوان کرده است که هیچ سوختی از جایگاه‌های بنزین قاچاق نمی‌شود درحالیکه نهاد متولی سوخت در کشور در مهاجرت کارت‌های سوخت به مناطق مرزی برای قاچاق خبر می‌دهد.

همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در گزارشی عنوان کرده است: در حال حاضر حدود 19 میلیون خودرو و کارت سوخت در کشور وجود دارد که بخش اعظم سهمیه آزاد آنها هرگز استفاده نمی‌شود ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که کارت‌های سوخت به تعداد بالا به سمت استان‌های مرزی منتقل می شود و ظرف چند روز اول ماه سهمیه آنها خالی می‌شود که مشخصا صرف قاچاق می‌شود.

https://www.farsnews.ir/news/14010622000411/

نکته جالب اینکه افرادی مانند آقای قلی‌زاده با طرح ادعاهای غیرواقعی، از اقدامات غیرقیمتی وزارت نفت برای جلوگیری از قاچاق بنزین نیز ممانعت و مخالفت کرده‌ و در فضای رسانه‌ای با جوسازی مانع از جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها شده‌اند.

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به قاچاق سوخت از نیروگاه‌ها گفت: بخش اصلی و عمده قاچاق گازوئیل کشور مربوط به نیروگاه‌ها و به میزان ۱.۵ میلیارد لیتر در سال است. نهادهای نظارتی از مجلس تقاضا کرده‌اند فکری به حال حجم بالای تخلفات نیروگاه‌ها در قاچاق سوخت انجام دهد. برخی تانکرهای وارد شده به نیروگاه با فاکتورسازی سوخت مایع را تخلیه نمی‌کنند تا با چندین برابر قیمت به خارج قاچاق کنند.

ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خط لوله و مخابرات نفت نیز مصاحبه‌ای در تاریخ 9 مهر 1401 گفت: با افزایش اختلاف قیمت داخلی و منطقه‌ای فرآورده نفتی، ایجاد انشعاب‌های غیرمجاز در خط لوله انتقال و سرقت سوخت افزایش یافته است و از سالی یکی دو مورد به هفته‌ای یکی دو مورد رسیده و ده‌ها برابر شده است.

این موارد تنها بخشی از اخبار مرتبط با قاچاق سوخت در کشور است که توسط نهادهای رسمی ارائه شده است، اما ظاهرا در شرایط فعلی بازار حرف‌های پوپولیستی در کشور پر رونق است به صورتی که امثال آقای قلی‌زاده به راحتی واقعیت را انکار می‌کند و مورد تشویق و استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز قرار می‌گیرد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا