پالایش و پخش

مقایسه هزینه یک پرواز یک ساعته در ایران و آمریکا/ ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیما دود می‌شود!

سید محسن دهنوی| پرواز بیش از ۶ ساعته بین نیویورک و لس‌آنجلس حدود ۱۵۰ دلار است؛ کمتر از ۲۵ دلار برای یک ساعت پرواز با سوخت ۷۰ سِنتی؛ که با سوخت ۱ سِنتی (معادل نرخ سوخت کشورمان)، هر ساعت پرواز معادل ۲۰ دلار محاسبه می‌شود.

فرض کنیم حتی نصف این هزینه، مرتبط با تعمیر و نگهداری تجهیزات و نیازمند متخصصان خارجی است و این پرواز هم شبیه ما تحریم باشد؛ با لحاظ ۱۵٪ هزینه‌های تحریم، قیمت یک ساعت پرواز آمریکایی داخل خاک ایران به ۲۱.۵ دلار می‌رسد.

و فرض کنیم کل حقوق خلبان، خدمه، مهندس‌ها، کارکنان ایرلاین و … همان حقوق معادل دلاری باشد، قیمت این پرواز با دلار ۴۰ هزار تومانی برای تهران به مشهد حدودا ۸۶۰ هزار تومان می‌شود و با قیمت سوخت غیریارانه‌ای نیز قیمت کمتر از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود!

صنعت هواپیمایی داخلی با سوخت تقریبا رایگان، حقوق کمتر کارکنان، دلار ۲۸۵۰۰ تومانی و کلی رانت دیگر، به دنبال افزایش صد درصدی نرخ بلیط است تا به عنوان مثال برای پرواز اقتصادی تهران به مشهد با کیفیتی بسیار پایین‌تر از پرواز‌های بین‌المللی، بیش از ۲ میلیون تومان پول بگیرد!

در حالی که شرکت‌های هواپیمایی مدام از قیمت‌های فعلی می‌نالند، تقاضای زیاد برای تاسیس ایرلاین و تشکیل صف چه معنایی جز درآمدهای سهل‌الوصول آنان دارد؟ اگر این شرکت‌ها ضررده هستند، رشد قارچ‌گونه تعدادشان بی‌معناست. البته صورت‌های مالی‌شان نشان‌گر چیز دیگری است.

چهل هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیماها، می‌بایست به اقلام اساسی مردم تعلق می‌گرفت ولی حالا صرف سرپانگه‌داشتن برخی شرکت‌های هواپیمایی فرسوده و ناکارآمد می‌شود. هر گونه اصلاح نرخ باید منوط به حذف این یارانه و افزایش کیفیت خدمات باشد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا