برقگاز

مقایسه مصرف مازوت ایران و ۵ کشور اروپایی

محمد عنایتی| طی روزهای اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه محیط‌زیست خواستار توقف مصرف مازوت در ایران شده بود. این در حالیست که مقایسه مصرف مازوت در ایران و کشورهای اروپایی، ابعاد دیگری از مصرف این سوخت در دنیا را روایت می‌کند.

بر خلاف فضای رسانه‌ای ایجاد شده مبنی بر منفور بودن سوخت مازوت در ایران و سایر کشورهای جهان، مصرف این سوخت در دنیا طرفدار دارد.

به منظور مقایسه مصرف مازوت در ایران و ۵ کشور اروپایی، بررسی شاخص سرانه مصرف سالانه مازوت در دستور کار قرار گرفته است. این شاخص از تقسیم مصرف سالانه مازوت بر جمعیت کشورها بدست آمده و بر مبنای اطلاعات اداره آمار کمیسیون اروپا برای ۵ کشور عضو اتحادیه اروپا محاسبه شده است.

بر مبنای این محاسبه سرانه مصرف سالانه مازوت در هلند، سوئد، ایتالیا، آلمان و فرانسه به ترتیب ۵۷۶.۹، ۴۲۰.۵، ۱۰۲.۶، ۸۳.۷ و ۷۳ لیتر به ازای هر نفر است. این درحالیست که شاخص مذکور در ایران بر اساس آمار مصرف مازوت در صنایع و نیروگاه به عدد ۹۲.۹ لیتر به ازای هر نفر در سال می‌رسد.

در شرایطی کشوری مانند هلند ۶.۲ برابر ایران در هر سال مازوت مصرف می‌کند که این سوخت تنها سوخت آلاینده مورد استفاده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیست و مصرف گسترده ذغالسنگ با آلایندگی بیشتر نسبت به مازوت در اروپا شدت گرفته است.

بر خلاف فضای رسانه‌ای ایجاد شده در ایران، مصرف سوخت مازوت در سرتاسر دنیا رواج دارد اما مشخص نیست، چرا گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار توقف استفاده از این سوخت در سایر کشورها نمی‌شود.

در شرایطی که گوگردزدایی از سوخت مازوت در دستور کار متولیان انرژی کشور قرار گیرد و میزان آلایندگی این سوخت در کشور کاهش پیدا کند، مازوت می‌تواند، جایگاه ویژه‌ای در سبد سوخت کشور داشته باشد و زمین تنوع‌بخشی به سبد تامین انرژی به ویژه در بخش صنایع و حمل و نقل را فراهم کند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا