برقبین‌المللگاز

مقایسه قطعی برق و گاز در آمریکا و ایران

پوشش اخبار قطعی برق مشترکان خانگی در آمریکا توسط خط انرژی، با استدلال برخی منتقدان مواجه شده که ادعا می‌کنند، قطعی‌ برق روزانه ده‌ها هزار مشترک آمریکایی با توجه به جمعیت بیش از ۳۳۰ میلیون نفری این کشور، سهم ناچیزی از کل جمعیت آمریکا را شامل می‌شود و اهمیت چندانی ندارد.

 استدلال مذکور فارغ از اینکه چقدر دقت آماری دارد، پرده از یک تناقض بزرگ برمی‌دارد. زمستان سال گذشته بود که قطعی گاز ۳ روزه ۱۷ هزار مشترک گاز خانگی در تربت‌جام موج بزرگی از تحقیر و تمسخر دولت ایران را در پی داشت.

اگر بخواهیم واقعیت ماجرا را بررسی کنیم، در ایران ۲۵.۵ میلیون مشترک خانگی ۳۶۵ روز از سال به گاز طبیعی پایدار دسترسی دارند، ضرب این دو عدد در هم یعنی خانوارهای ایرانی طی یک سال ۹.۳ میلیارد مشترک‌روز به گاز طبیعی پایدار دسترسی دارند.

حال قطعی ۳ روزه ۱۷ هزار مشترک معادل گاز ۵۱ هزار مشترک‌روز است، به معنای دیگر در این شاخص ۰.۰۰۰۵ درصد از گاز مردم ایران در سال تامین نشده و ۹۹.۹۹۹۵ درصد از جریان گاز بخش خانگی به طور کامل تامین شده است.

تناقض منتقدان زمانی آشکار می‌شود که قطعی ده‌ها هزار مشترک برق که به صورت روزانه در آمریکا ثبت می‌شود را ناچیز قلمداد کرده و آن را به تغییرات آب و هوایی تقلیل می‌دهند.

اما تامین نشدن ۰.۰۰۰۵ درصد از گاز طبیعی مشترکان خانگی آن هم در زمان اوج مصرف و سرمای بی‌سابقه را تعبیر به ناتوانی دولت کرده‌اند. البته دلیل آن روشن است، خودتحقیری در ایران یک پروژه بزرگ رسانه‌ای است که کاسبان زیادی دارد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا