گاز

معمای مصرف گاز خانگی در ۲۰ سال گذشته

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در ماه‌های سرد سال، مشترکان پرمصرف سهم ۴ درصدی از تعداد کل مشترکان را دارند ولی حدود ۱۲ درصد از گاز خانگی را مصرف می‌کنند.

پیش از سال ۸۶ نرخ رشد مصرف گاز تقریباً ثابت بوده، اما در سال ۸۶ به بعد با پلکانی شدن قیمت‌ها، شیب رشد تغییرات مصرف کاهش می‌یابد. با اجرای هدفمندی یارانه‌ها ابتدا میزان مصرف در سال بعد کاهش می‌یابد اما در ادامه با شیب کمی افزایش می‌یابد.

در سال ۹۶ به بعد با ایجاد شوک ارزی، هزینه قیمت گاز مصرفی به قیمت ثابت بسیار کاهش می‌یابد که شیب رشد مصرف مجدد مشابه سال‌های پیش از ۸۵ می‌شود.

سهم هزینه‌های انرژی از سبد مصرف خانوار ایرانی در سال ۹۰ کمتر از ۷ درصد بوده که در سال‌های اخیر کاهشی و در سال ۹۹ به حدود ۳.۸ درصد رسیده است.

از کل یارانه تخصیص یافته گاز طبیعی به بخش خانگی، ۱۴.۴ درصد آن مربوط به دهک دهم و ۵.۴ درصد آن مربوط به دهک اول است. به عبارتی خانوارهای دهک دهم ۲.۶ برابر دهک اول از یارانه گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا