بین‌الملل

معجزه اقتصادی ونزوئلا، ثمره اصلاحات ساختاری و تولید داخلی

بانک مرکزی ونزوئلا (BCV) در گزارشی اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در 9 ماه اول سال 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال 2021 برابر با  17.73 درصدی بوده است.

براساس اعلام بانک مرکزی ونزوئلا از پاییز 2021 تا تا اوایل زمستان 2022،  تغییرات مثبت در اکثر فعالیت‌های اقتصادی وجود داشته که بیانگر عملکرد مطلوب تولید ملی این کشور است.

رشد با شتاب ونزوئلا در تمام حوزه‌ها

همچنین فعالیت‌های غیرنفتی این کشور بین ژانویه تا سپتامبر، 14.49 درصد رشد کرده و بخش تولید نیز نزدیک به 40 درصد افزایش یافته است. علاوه بر آن بخش خصوصی 40.16 درصد از جهش صنعتی را به خود اختصاص داده که عمده محصولات بخش خصوصی نیز شامل ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، فلز، پلاستیک، نساجی، محصولات چرمی و تولید مواد غذایی است. در حالی که بخش دولتی 36.27 درصد افزایش را به ثبت رسانده است که عمدتا به دلیل فعال شدن مجدد شرکت‌های دولتی مانند Venalum، Alcasa، Pequiven و Lácteos Los Andes است.

این کشور در زمینه‌های دیگر رشد داشته به طوری که در حمل و نقل 54.35 درصد، ساخت و ساز 34.45 درصد و خرده فروشی 25.28 درصد رشد گزارش شده است همچنین بانک مرکزی ونزوئلا تاکید دارد که صادرات و واردات به ترتیب 32.57 و 11.43 درصد افزایش یافته است.

در همین راستا نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه‌ای، پیشرفت اقتصادی را به عنوان نتیجه “رهاسازی نیروهای مولد این کشور در سال 2022” بیان داشته و معتقد است این تلاش‌ها برای پشت سر گذاشتن، اقتصاد نفتی و رانت پروری است.

وی در مصاحبه خود عنوان کرد ” برای اولین بار در 100 سال اخیر، رشد اقتصاد، غیرنفتی است و با تولید غذا، کالا، خدمات، خلق ثروت و همچنین پرداخت مالیات توانستیم به این رشد برسیم.”

مادورو افزود: “ما در حال شکستن رکوردهای جمع آوری مالیات در سال 2022 هستیم.” چنانچه اداره مالیات این کشور (SENIAT) اعلام کرد که بین ژانویه تا نوامبر 2022، 4.27 میلیارد دلار جمع آوری کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 93 درصد افزایش داشته است.

خودکفایی 94 درصدی ونزوئلا در تغذیه

مادورو با اشاره به وابستگی ونزوئلا به مواد غذایی گفت: ونزوئلا تا حد زیادی به واردات مواد غذایی وابسته بود، اما امروزه این کشور ۹۴ درصد مواد غذایی خود را تولید می‌کند و این یک معجزه کشاورزی بوده که حاصل کار تولیدکننده روستایی است.

علاوه بر آن، رئیس جمهور ونزوئلا معتقد است که توسعه اقتصادی صورت پذیرفته و مهم است اما هنوز “شکاف بزرگی” برای رسیدن به مطلوب اقتصادی کشور ونزوئلا وجود دارد.

مادورو در این رابطه گفت: در حالی که ما همچنان در معرض آزار و اذیت امپریالیستی هستیم، آنچه که می‌تواند بیشترین آسیب را به ما وارد کند این است که در پوچی گرفتار شویم. اما نه! ما اهداف بسیار روشنی در ساخت یک مدل متنوع و مولد داریم.

رهبر ونزوئلا معتقد است که ونزوئلا اولین مرحله از یک چرخه طولانی بهبود و رشد ساختاری برای بنیانگذاری یک اقتصاد جدید است و این مسیر را ادامه خواهند داد.

جنگ علیه پول ملی کشور ونزوئلا

مادورو درباره کاهش ارزش پولی این کشور در نیمه دوم سال 2022 گفت: “زخم‌های باز” ناشی از جنگ اقتصادی چند ساله علیه پول ملی این کشور دانست. همچنین به گفته مقامات این کشور، فعالیت صرافی‌های ارزهای دیجیتال برای افزایش نرخ ارز باعث کاهش ارزش پول ملی این کشور در مقطع زمانی مذکور بوده است.

مادورو متعهد شد: «ما این وضعیت را در همه بخش‌های اقتصادی کنترل می‌کنیم و دولت می‌خواهند یک سیستم مبادله با ثبات برای دفاع از ارز کشور ونزوئلا ایجاد کند».

*احیای صنعت نفت ونزوئلا در اولویت مادورو

شایان ذکر است علی‌رغم اقداماتی که برای غلبه بر اقتصاد رانتی انجام می‌شود، احیای صنعت نفت همچنان در اولویت برنامه های دولت قرار دارد. رئیس جمهور ونزوئلا در مصاحبه خود تاکید کرد که شرکت‌های انرژی از ایالات متحده، آسیا و اروپا برای سرمایه گذاری در ونزوئلا استقبال می‌کنند و یادآور شد که این کشور دارای بزرگترین ذخایر نفت تایید شده جهان و چهارمین دارنده ذخایر بزرگ گاز طبیعی است.

از سرگیری صادرات نفت ونزوئلا

بر اساس گزارش بانک مرکزی ونزوئلا، فعالیت نفتی ونزوئلا بین ژانویه تا سپتامبر 2022 به دنبال «بازیابی ظرفیت تولید نفت خام» که از اواسط سال 2021 آغاز شد، 27.09 درصد افزایش یافت و به 700000 بشکه در روز رسید در حالی که صنعت نفت این کشور تحت تحریم‌های ایالات متحده همچنان با مشکلات عمده‌ای مواجه است.

با این حال، انتظار می‌رود از سرگیری فعالیت شرکت آمریکایی شورون در ونزوئلا پس از معافیت محدود تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا که در نوامبر ابلاغ شد، تولید و صادرات اندکی افزایش یابد. البته این غول نفتی محموله‌ای ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام سنگین Hamaca به مقصد پالایشگاه Pascagoula شرکت می سی سی پی ارسال کرد.

این اولین محموله به ایالات متحده از سال 2018 پس از تحریم‌های مالی واشنگتن علیه شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا (PDVSA ) در سال قبل بود، شایان ذکر است این اقدامات با تحریم نفتی 2019 و همچنین تحریم‌های ثانویه و سایر تهدیدات اعمال شده در طول سال 2020 تشدید شد.

داده‌های Refinitiv Eikon نشان می‌دهد که کشتی دیگری که توسط شورون اجاره شده بود نیز به آب‌های ونزوئلا رسید و حدود 500000 بشکه نفتای سنگین را حمل می‌کرد که برای بهره‌برداری از ارتقادهنده نفت خام پتروپیار استفاده خواهد شد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا