نفت

ماله‌کشی شکست آمریکا در تحریم نفت ایران با یک «توافق خیالی»

روز گذشته خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی ادعا کرد که افزایش صادرات نفت ایران به دلیل توافق با آمریکاست که مابه‌ازای پذیرش محدودیت غنی‌سازی اورانیوم برخی تحریم‌های نفتی کاهش یافته، اما در این باره چند نکته وجود دارد:

اولا طبق آمار کپلر، روند صعودی صادرات نفت ایران از جولای ۲۰۲۰ و در دوره ترامپ آغاز شد. این روند صعودی اتفاق تازه‌ای نیست که بتوان آن را تحت تاثیر توافقی جدید دانست.

ثانیا دولت بایدن تاکنون چندین بار به چین بابت عدم خرید نفت از ایران فشار آورده ولی ناموفق بوده است. به عنوان مثال رابرت مالی، نماینده ویژه سابق ایالات متحده آمریکا در امور ایران بهمن‌ماه گذشته در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته بود: «چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی ایران است و گفت‌وگوها برای منصرف کردن پکن از خریدها تشدید خواهد شد». مشابه این اخبار به صورت متعدد در رسانه‌ها موجود است.

ثالثا از ماه ژوئن سال گذشته، دولت آمریکا تحریم‌های ماهانه‌ای را بر شبکه فروش نفت ایران اعمال کرده است. این تحریم‌ها بر افراد، نفتکش‌ها و شرکت‌های همکار با ایران در دور زدن تحریم نفتی اعمال می‌شود که البته ناکام مانده است.

رابعا اصلا هیچ یک از منابع رسمی ایران و آمریکا خبر بلومبرگ مبنی بر توافق دو کشور را تایید نکرده‌اند و صحت ادعای بلومبرگ کاملا زیرسوال است. به نظر می‌رسد این خبر بیشتر با هدف مصارف سیاسی منتشر شده است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا