گاز

ماجرای اوشنیک و تولید از فاز ۱۱/ زنگنه‌چیان بعد از ۸ سال نگران منافع ملی شدند!

فاز ۱۱ پارس جنوبی، مهم‌ترین فاز این میدان مشترک گازی ایران با قطر است که تولید گاز از آن در دولت گذشته ۸ سال معطل برجام و توتالی شد که بنابر گفته بیژن زنگنه وزیر سابق نفت آمده است اسلام را نجات دهد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، عملیات حفاری چاه‌های این میدان آغاز شد.

در واقع طبق برنامه شرکت ملی نفت، با حفاری ۴ حلقه چاه و انتقال سکوی سوم فاز ۱۲ (۱۲C) به فاز ۱۱ (موقعیت ۱۱B)، تولید حدود ۱۱ میلیون متر مکعب گاز در روز در زمستان سال جاری محقق خواهد شد.

اما در روزهای گذشته، خبری مبنی بر یک «فاجعه مدیریتی» در برداشتن و بارگیری سکوی سوم فاز ۱۲ در برخی رسانه‌های مجازی مطرح شده که طبق ادعاها خسارت سنگینی بر شناور اوشنیک و سکو و شناور ابوذر وارد کرده است.

اما ماجرا از چه قرار است؟ با وجود اینکه عملیات برداشتن و بارگیری سکو در دریا برای نخستین بار بود که در کشور انجام میشد اما این عملیات برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها با موفقیت به پایان رسیده است.

در حالت عادی بارگیری سکو از خشکی، با سرعت کم و کنترل شده از طریق ریل روی شناور قرار می‌گیرد و این پروژه به جهت بارگیری سکو در آب‌های متلاطم دریا، یک پروژه منحصر به فرد محسوب می‌شود.

در جریان انجام این عملیات، به دلیل متلاطم بودن امواج دریا، شناور ابوذر نتوانسته است به اوشنیک نزدیک شود تا سکو بر روی آن قرار گیرد و در نتیجه تصمیم گرفته می‌شود که شناور ابوذر در یک نقطه فیکس شود و اوشنیک با گردش و نزدیک شدن به شناور ابوذر، سکو را روی آن قرار دهد.

در حین گردش اوشنیک، ابتدا سرعت گردش زیاد تنظیم شده بود اما آسیبی به اجرای عملیات وارد نکرد و سکوی فاز ۱۲ بر روی شناور ابوذر قرار گرفت و به سمت ساحل حرکت کرده است تا به محض تکمیل حفاری حلقه چاه‌های فاز ۱۱ در آن نقطه نصب شود.

البته به دلیل سرعت بالای گردش در ابتدای عملیات، یکی دو کابل اوشنیک دچار آسیب شده که برای تست کابل‌ها و عدم ایجاد مشکل بیمه‌ای به شارجه منتقل شده است و اکنون در حال برگشت به کشور است و طی چند روز آینده بازمی‌گردد.

تاخیر در اجرای پروژه در ایران عوامل مختلفی دارد که البته موضوع بارگیری سکو توسط شناور در آن دخیل نبوده است و طبق پیش‌بینی‌‎ها در زمستان امسال تولید از فاز ۱۱ نهایی می‌شود، اما نکته جالب توجه این است که هم‌اکنون رسانه‌هایی بابت تاخیر یکی دو ماهه در تولید از فاز ۱۱ یقه‌شان را پاره می‌کنند که در ۸ سال دولت قبل خبری از آنها نبود.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا