نفت

قرارگاه خاتم‌الانبیا؛ از صدور خدمات فنی و مهندسی تا صدور خودباوری به ملت‌ها

۴۰ درصد تولید بنزین با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام شد

سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در گفتگو با خبرنگار خط انرژی در نمایشگاه بین‌المللی نفت:

صدور خدمات فنی و مهندسی یک از اولویت‌های اصلی کشور است و ما در قرارگاه خاتم‌الانبیا در بیش از ۷ کشور خارجی پروژه‌های زیرساختی را اجرا می‌کنیم و حضور داریم و در حال توسعه کار هستیم.

 پروژه‌های ما هم به صورت EPC پیمانکاری است و هم سرمایه‌گذاری مستقیم. البته نگاه این است که وقتی قرارگاه در کشورهای همسو حاضر می‌شود، توان خود این کشورها را افزایش دهد.

جوانان بسیاری از ملت‌ها تحت سلطه استعمار بودند و وقتی دانش فنی قرارگاه خاتم‌الانبیا را می‌دیدند علاوه بر فواید اقتصادی طرفین، روحیه استقلال در آنها ایجاد می‌شد و فعل توانستن را صرف می‌کردند.

شاید برای شما عجیب باشد اما واقعا در دل این کشورها، ترسی وجود دارد که نمی‌توانند روی پای خودشان بایستند و صدور خدمات فنی و مهندسی، در واقع صدور یک پیام خودباوری به ملت‌های مختلف هم است.

قرارگاه خاتم‌الانبیا در گذشته پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا را احداث کرد که اکنون حدود ۴۰ درصد از بنزین کشور را تامین می‌کند. حال نیز تمام تلاش خودمان را برای تکمیل پالایشگاه مهر خلیج فارس انجام می‌دهیم و انتظار می‌رود که همه بخش‌ها از این پروژه مهم حمایت کنند.

از دیگر اولویت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا، توسعه میادین مشترک نفتی و گازی است و ایران در خلیج فارس به غیر از بحرین، با مابقی کشورها میادین مشترک دارد. اگر ایران از این میادین برداشت نکند، رقبا این کار را خواهند کرد، پس اولویت مهمی است.

ما اکنون پروژه توسعه میدان نفتی یادآوران در غرب کارون را برعهده گرفته‌ایم و قالب قرارداد نیز به شیوه IPC در حال نهایی شدن است و وزارت نفت و شرکت ملی نفت نیز از این موضوع استقبال می‌کنند.

فاز یک توسعه این میدان را چینی‌ها بر عهده داشتند ولی اکنون تصمیم‌ گرفته شده که قرارگاه خاتم‌الانبیا وارد این پروژه شود و قصد بر این است که از تمام ظرفیت شرکت‌های ایرانی استفاده شود. دو هفته پیش اولین دکل حفاری را نیز در این میدان مستقر کردیم.

همچنین قرارگاه خاتم الانبیا در پروژه فشارافزایی میدان پارس جنوبی نیز حضور دارد. همانطور که مستحضرید این میدان، بزرگترین میدان گازی دنیاست که ۷۰ درصد از تولید گاز کشور سهم دارد. در این پروژه ما فشارافزایی در دو هاب تعیین شده را برعهده داریم و کارها در حال انجام است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا