بین‌المللگاز

عراق از ترکمنستان گاز طبیعی وارد می‌کند

طبق گزارش اویل پرایس، آمریکا بغداد را تحت فشار قرار داده تا وابستگی خود به واردات گاز و برق ایران را کاهش دهد. در نتیجه عراق به دنبال توافق با ترکمنستان برای واردات گاز است.

عزت صابر معاون وزیر نفت عراق در امور گاز گفت: در جریان سفر مقامات عراقی به ترکمنستان موافقت اصولی با واردات مقادیری گاز برای تامین بخشی از نیاز نیروگاه‌های برق صورت گرفت. انتظار می‌رود تا پیش از پایان سال جاری این توافقنامه امضا شود.

به گزارش خط انرژی، تنها دو مسیر برای صادرات گاز ترکمنستان به عراق می‌توان متصور بود. گاز ترکمنستان می‌تواند از مسیر خط لوله ترانس کاسپین با عبور از دریای خزر به آذربایجان، گرجستان، ترکیه و سپس عراق برسد.

به دلیل مناقشات حقوقی در دریای خزر احداث این خط لوله خاک می‌خورد و حتی باعث شده ترکمنستان برای صادرات گاز به آذربایجان از ایران کمک بگیرد و روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از مسیر ایران گاز سوآپ شود.

مسیر دوم نیز صادرات گاز ترکمنستان به عراق از مسیر ایران است که در واقع تنها مسیر ممکن و با صرفه‌ اقتصادی برای اجرای این طرح است که طبیعتا با مخالفت ایران مواجه خواهد شد.

به نظر می‌رسد دولت عراق برای تمدید معافیت آمریکا صرفا وانمود می‌کند که همه گزینه‌های رفع وابستگی از انرژی ایران را پیگیری کرده است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا