نفت

عایدی “تقریبا هیچ” ونزوئلا از قرارداد اخیر با شورون/ آمریکا خواستار باج‌دهی مادورو به مخالفان سیاسی خود شد

وزیر نفت ونزوئلا و نمایندگان شرکت نفت ونزوئلا PDVSA روز جمعه قراردادهایی را با شرکت نفت آمریکایی شورون امضا کردند که هدف آن کمک به احیای تولید نفت این کشور است.

در این بین، جریان غربگرا در ایران بدون توجه به مفاد و شرایط قرارداد بین شرکت نفت ونزوئلا و آمریکا و اهداف طرفین از آن، با استناد به این توافق، دوباره نسخه شکست خورده برجام را برای حل مشکلات اقتصادی کشور تجویز می‌کند.

پیش‌تر روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی در تیتر یک خود مدعی شده بود که فروش تنها چند محموله نفت ونزوئلا به اروپا باعث کاهش تورم و رشد اقتصادی این کشور شده است، درحالیکه در تصویر 1 اختلاف زمانی بین روند نزولی تورم و خرید چند محموله نفت ونزوئلا توسط اروپا آورده شده است که ادعای روزنامه دنیای اقتصاد را باطل می‌کند.

درباره قرارداد اخیر ونزوئلا و آمریکا چند نکته وجود دارد:

1- طبق گزارش رویترز مایکل ویرث مدیر عامل شورون، پنجشنبه هفته گذشته گفت بعید است که این شرکت در شش ماه آینده سرمایه گذاری کند و واشنگتن به دنبال تحولات سیاسی بیشتر قبل از موافقت با اقداماتی برای افزایش تولید و توسعه عملیات باشد. پس خبری از سرمایه‌گذاری شرکت شورون در ونزوئلا نیست.

2- مجوزی که به شورون برای تجارت نفت خام ونزوئلا در ایالات متحده چراغ سبز نشان داد، حق امتیاز یا پرداخت مالیات به ونزوئلا را مجاز نمی‌داند تا از رسیدن درآمدهای حاصل از فروش به خزانه مادورو جلوگیری کند.

3- مجوز هرگونه پرداخت نقدی به ونزوئلا را در انتظار پیشرفت بیشتر در مذاکرات بین دولت رئیس جمهور نیکلاس مادورو و حزب مخالف این کشور بر سر انتخابات ریاست جمهوری و سایر موضوعات محدود است. یعنی دریافت سود منوط به امتیازدهی به مخالفات سیاسی مادورو است.

4- سود حاصل از تجارت نفت ونزوئلا توسط شورون به سمت بازپرداخت بیش از 4 میلیارد دلار بدهی به این شرکت از سرمایه‌گذاری مشترک پیشین در ونزوئلا خواهد شد. این اتفاق درحالی رقم خورد که در مذاکرات ابتدای سال قرار بود یک سوم از درآمدها به ونزوئلا برسد اما حالا صرفا بحث تسویه بدهی مطرح است.

همه این موضوعات موجب شد که طبق گزارش رویترز،  شرایط مجوز مادورو را عصبانی کند. مادورو چهارشنبه گذشته در سخنرانی در کاراکاس گفت که مجوز شرکت شورون گامی در مسیر درست است و خواستار “لغو کامل” تحریم‌ها علیه صنعت نفت این کشور شد. او گفت که اقدامات ایالات متحده در تضاد با تجارت بین‌المللی است.

با این شرایط به نظر می‌رسد که ونزوئلا در آستانه تجربه قبلی ایران در برجام باشد، زیرا آمریکا و مخالفان سیاسی دولت مادورو به باج‌دهی کم راضی نخواهند بود.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا