نفت

صادرات نفت ایران چقدر است؛ ۲ میلیون بشکه یا کمتر از ۱.۵ میلیون بشکه؟

روز گذشته داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه از محقق نشدن درآمدهای نفتی ناشی از افت قیمت نفت به کمتر از پیش‌بینی ۸۵ دلاری قانون بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و همچنین «میانگین» صادرات نفت ایران را کمتر از ۱.۵ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

برخی رسانه‌ها این اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه را متناقض با ادعای قبلی رسانه‌های دولتی مبنی بر افزایش صادرات نفت به ۲ میلیون بشکه آن هم بدون برجام خواندند.

اما نکته اینجاست که رقم نزدیک به ۲ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت، طبق آمار موسسه تانکر ترکرز و مربوط به رکوردشکنی «ماهانه» بود نه «میانگین» صادرات. طبیعی است که با توجه به روند صعودی فروش نفت ایران همواره رقم پیک از میانگین بیشتر خواهد بود.

طبق آمار تانکر ترکرز، رکورد «ماهانه» صادرات نفت ایران به ۱.۸۵ میلیون بشکه در آگوست (۲.۲ میلیون بشکه در ۲۰ روز آگوست) و میانگین صادرات نفت در ۹ ماهه ۲۰۲۳ معادل ۱.۴۵ میلیون بشکه است، کمتر از ۱.۵ میلیون بشکه.

در نتیجه عدم تفکیک دو مفهوم «صادرات ماهانه» و «میانگین صادرات» یا ناشی از عدم دقت منتقدان دولت بوده یا ناشی از نگاه مغرضانه که قصد دارند به مخاطب یک تناقض فیک را القا کنند. البته اینکه منتقدان از پذیرش ارقام صادرات ۳۰۰ هزار بشکه گذر کرده و تا نزدیک ۱.۵ میلیون بشکه را قبول کرده‌اند خود پیشرفت بزرگی در انصاف و واقع‌بینی است‌.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا