پالایش و پخشپتروشیمی

شکست نسخه فیک دلارزدایی

طبق گزارش SolutiEn، پس از اعمال سیاست تثبیت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان برای “قیمت‌گذاری خوراک و محصول” پالایشی و پتروشیمی، رقابت حدود ۵ درصد در محصولات بورس کالا، به متوسط ۳۱درصد افزایش یافت؛ تا قیمتی نزدیک به ارز بازار حواله! مازاد تقاضای ۶۳ درصد در بازار این محصولات نیز نشانی از ایجاد تقاضای سوداگرانه دارد.

علی‌رغم فروش خوراک با ارز ۲۸۵۰۰ به واحدهای پالایشی و پتروشیمی، تنها ۵.۶ درصد از محصولات پتروشیمی و ۱.۲ درصد از محصولات پالایشی با ارز تثبیتی قیمت‌گذاری شده و باقی صادر یا با رقابت بالای ۳۰ درصد معامله شده‌اند.

با ادامه روند فعلی انتظار می‌رود بودجه دولت با کسری حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان مواجه شود؛ شکست عرضه محصولات با قیمت تثبیتی برای مصرف‌کننده نیز ناکامی دیگر دولت از اعمال این سیاست خواهد بود.

به گزارش خط انرژی، بد نیست آقایان یاسر جبرئیلی و همت قلی‌زاده به جای برچسب‌زنی نئولیبرال به منتقدان خود بیایند و پاسخگوی کسری بودجه‌ای باشند که از جیب دولت به جیب دلالان و پتروشیمی‌ها واریز شده است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا