نفت
موضوعات داغ

سه نکته کلیدی درباره واکنش تند قالیباف به وزیر نفت

روز گذشته رئیس مجلس در واکنش به اظهارات وزیر نفت عنوان کرد: گفته شد ۸۰ میلیارد دلار پول داده شود تا مشکل ناترازی گاز درست شود. سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار انرژی‌‌ها را هدر می‌دهیم. ما حاضریم دست گدایی به همه دراز کنیم اما نمی‌خواهیم روند گذشته را اصلاح کنیم.
🔹اما آیا این اظهارات قالیباف صحیح بود؟ تا دقایقی دیگر به این سوال به صورت تخصصی پاسخ داده می‌شود.


 

سه نکته کلیدی درباره واکنش قالیباف به وزیر نفت
🔹احسان حسینی| روز گذشته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در واکنش به اظهارات وزیر نفت در صحن علنی مجلس درباره درخواست ۸۰ میلیارد دلاری برای حل ناترازی گاز به درستی بر موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکید کرد. اما چند نکته در این باره وجود دارد که نباید از آن غافل بود.
🔹 نکته اول حل مشکل مصرف غیربهینه سوخت تنها به وزارت نفت مرتبط نیست و سایر وزارتخانه‌های دولت نیز همانند وزارت نفت در ایجاد این مشکل و حل آن نقش دارند.
🔹به طور مثال عدم رعایت استانداردهای ساختمان‌سازی که موجب هدررفت گاز در بخش خانگی می‌شود در لایه اول به وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد نه وزارت نفت یا مثلاً حل چالش کنتورهای مشترک گاز به همکاری شهرداری‌ها نیاز دارد.
🔹در نتیجه اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت نیازمند یک نهاد فراوزارتخانه‌ای‌ است و بهتر بود رئیس مجلس این انتقاد را علاوه بر وزیر نفت به رئیس‌جمهور و معاون اول وارد میکرد.
🔹 نکته دوم ساختار وزارت نفت به‌گونه‌ای است که یک نهاد توسعه‌ای است و صرفا از زاویه افزایش تولید می‌تواند به کمک حل ناترازی گاز بیاید.
🔹در حال حاضر تولید گاز کشور روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب است که طبق قانون برنامه ششم توسعه باید به ۱.۳ میلیارد مترمکعب افزایش یابد که این میزان افزایش تولید نیازمند ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. در نتیجه از دید وزیر نفت به عنوان سکاندار یک نهاد توسعه‌ای این اظهار نظر موجه به نظر می‌آید.
🔹 نکته سوم به اعتقاد کارشناسان، ایجاد انگیزه برای ذی‌نفعان جهت اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی در گرو اصلاح و افزایش قیمت سوخت است که این پروژه‌ها را اقتصادی می‌کند.
🔹با توجه به حساسیت‌های اجتماعی نسبت به اصلاح قیمت انرژی به نظر می‌رسد حتی موضوع بهینه‌سازی یک موضوع نه تنها فراوزارتخانه‌ای بلکه یک موضوع فراقوه‌ای است و باید در سطوح بالای نظام درباره آن تصمیم‌گیری شده و عزم کافی وجود داشته باشد.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا