پالایش و پخش

سهم ۳۵ درصدی پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس در تأمین بنزین ایران

شدت مصرف انرژی در ایران بیش از 2 برابر میانگین جهانی است. به این معنا که برای تولید یک واحد رشد اقتصادی در ایران بیش از 2 برابر سایر کشورها، انرژی در کشور مصرف می شود.

این موضوع علاوه بر آنکه اثرات زیست محیطی فراوانی به دنبال دارد، همچنین باعث از بین رفتن ثروت ملی و کاهش موقعیت های صادراتی می شود. با این حال، وزارت نفت به عنوان تنها متولی تامین سوخت و تضمین امنیت انرژی در کشور، با وجود شدت بالای مصرف انرژی همواره تلاش کرده است تا سوخت مورد نیاز را به صورت پایدار و مستمر تامین کند.

در این میان برخی فرآورده های نفتی مانند بنزین و نفتگاز اهمیت استراتژیک بیشتری دارد و به همین دلیل پالایشگاه های ایران با تغییر در واحدهای فرآیندی و اجرای پروژه های کیفی سازی به دنبال افزایش تولید این فرآورده ها هستند. علاوه بر آن، ساخت پالایشگاه های جدید در کشور نیز با همین هدف انجام شد و پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با اولویت تولید بنزین در کشور ساخته شد.

مصرف بنزین ایران روزانه بیش از ۱۱۵ میلیون لیتر است و در این میان حدود ۴۰ میلیون لیتر معادل ۳۵ درصد آن در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت راهبردی این پالایشگاه در تضمین امنیت انرژی کشور است.

علیرضا جعفرپور، مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اشاره به اینکه این پالایشگاه، سال ۱۳۸۵ با هدف طراحی، مدیریت، تأمین منابع مالی، احداث، بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری از پالایشگاه میعانات گازی به ثبت رسید، گفت:

این پالایشگاه سهم ۱۹ درصدی در ظرفیت پالایش کشور دارد که حاصل آن تولید ۳۷ درصد بنزین، ۱۳ درصد نفت‌گاز، ۱۸ درصد نفت سفید و ۱۵ درصد گاز مایع است.

این پالایشگاه که بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است، افزون بر خودکفایی کشور در تولید فرآورده بنزین توانسته است عنوان نخستین صادرکننده بنزین تاریخ صنعت نفت را از آن خود کند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا