نفت

سرانجام خط لوله راهبردی گوره-جاسک

ایران کی تنگه هرمز را دور می‌زند؟

خط لوله گوره به جاسک یکی از استراتژیک‌ترین پروژه‌هایی بود که در دولت گذشته کلید خورد. این طرح با ایجاد مبدا دوم صادرات نفت ایران از پایانه جاسک، به جهت دور زدن تنگه هرمز اهمیت اقتصادی و امنیتی بسزایی برای ایران دارد.

خط لوله گوره به جاسک

تا پیش از دولت سیزدهم، در طرح گوره جاسک تنها خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری احداث و ۴ پمپ در تلمبه‌خانه شماره ۲ نصب شده بود. در ۲ سال گذشته در بخش خط لوله، کلیه ایستگاه‌های بین راهی و نیز ۱۰۰۰ کیلومتر فیبر نوری اجرایی شد. کلیه ۵۰ عدد پمپ ساخته شده و ساخت تلمبه‌خانه‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ تکمیل شد.

همچنین تعداد ۱۱ پست برق ساخته و تکمیل و بیش از ۲۰۰ کیلومتر خطوط انتقال برق فشار قوی احداث شد. از محل برق‌رسانی به تلمبه‌خانه شماره ۳ به بیش از ۲۵ روستای جنوب استان فارس برق رسانی پایدار برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است.

به علاوه تاکنون ۲ میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی نفت کشور در پایانه جاسک افزوده شد و تا پایان سال ۱۴۰۲، این عدد به حدود ۱۰ میلیون بشکه مجموعاً در گوره و جاسک خواهد رسید.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا