گاز

رمزگشایی از یک تاکتیک رسانه‌ای برای ماله‌کشی زمستان سخت اروپا

بعد از تحریم گازی روسیه علیه اروپا، بسیاری از پژوهشکده‌ها و رسانه‌های خارجی به ابعاد مختلف زمستان سخت اروپا پرداختند و خسارت بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلاری این بحران را برشمردند. اما اخیرا برخی جریانات داخلی با اجرای یک تاکتیک رسانه‌ای و از طریق بزرگنمایی موردی برخی مشکلات کشور به دنبال القای این گزاره هستند که «زمستان سخت برای ایران است نه اروپا».

چند اتفاق در روزهای گذشته خوراک رسانه‌ای برای القای این گزاره را فراهم کرده که عبارتند از: ۱- تعطیلی ۸۰۰ اداره دولتی به دلیل مصرف غیربهینه گاز ۲- تعطیلی مدارس گیلان در پنج‌شنبه هفته گذشته ۳- محدودیت گاز ۵۰ کارخانه سیمان. اما آیا این دست اتفاقات به صورت فراگیرتر برای اروپا رخ نداده است؟

در ۱۴ مهر ۱۴۰۱ دولت فرانسه رسماً طرح “هوشمندی انرژی” را ارائه کرد که هدف آن کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در ادارات در دو سال آینده نسبت به سال ۲۰۱۹ است. طبق این طرح مدیران اجازه دارند در ادارات استفاده از آب گرم به جز موارد ضروری را ممنوع کنند و دمای ۱۹ درجه برای ادارات نیز باید اعمال شود که در صورت تخطی با آنها برخورد می‌شود.

حال دقیقا مشابه این طرح در ایران نیز اجرایی شده است، بدین معنا که طبق “بخشنامه ضوابط مصرف انرژی”، ادارات دولتی موظف به کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز خود نسبت به سال گذشته هستند و در صورت عدم رعایت این پروتکل‌ها، گاز آنها قطع خواهد شد.

یا همچنین تعطیلی مدارس استان گیلان نه به دلیل ناپایداری شبکه گاز بلکه طبق همین بخشنامه دولت سیزدهم هست که مشابه اقدام دولت فرانسه برای تشویق ادارات به دورکاری است که در بند ۶ طرح هوشمندی انرژی فرانسه تاکید شده است.

همچنین محدودیت گاز برای صنایع اروپا نه به صورت موردی در ایران بلکه به صورت فراگیر رقم خورده است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای گاز صنعتی اروپا در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد کاهش یافته است که تعطیلی‌های گسترده پشت سر این کاهش است.

طبق گزارش اتاق بازرگانی آلمان، بیش از یک شرکت از هر چهار شرکت در بخش مواد شیمیایی و ۱۶ درصد در بخش خودرو اعلام کردند که مجبور به کاهش تولید هستند و قصد دارند بخشی از تولید خود را به خارج از کشور منتقل کنند.

طبق گزارش رویترز، اروپا برای اولین بار در سال جاری واردکننده خالص مواد شیمیایی شد. به گفته انجمن بین‌المللی کود، بیش از نیمی از تولید آمونیاک اروپا، یک عنصر کلیدی در کودها، بسته شده و با واردات جایگزین شده است.

خلاصه اینکه هر چند مشکلاتی در زمستان ایران وجود دارد که باید برای حل آنها راهکار ارائه داد اما از طرفی نباید فریب تاکتیک رسانه‌ای جریان غربگرا را خورد، مشخص است که هدف آنها نه حل مشکلات کشور بلکه خودتحقیری است که البته این روزها بازارش بسیار پررونق است.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا