برقبین‌المللگاز

خط‌شکنی در وصول مطالبات صادرات انرژی/ چرا مطالبات ایران از عراق صرف خرید محصولات غیرتحریمی می‌شود؟

مدتی‌پیش در فضای رسانه، خبری مبنی بر بدهی ۱۱ میلیارد دلاری برق و گاز عراق به ایران منتشر شد که پس از آن، جواد اوجی وزیر نفت در پاسخ به این ابهام گفت: تمامی پول‌های حاصل از فروش گاز در بانک TBI دریافت می‌شود.

اصل ماجرا ناتوانی در وصول مطالبات ناشی از صادرات انرژی مرتبط با دولت روحانی بود که با توجه به دیپلماسی ضعیف منطقه‌ای و مسائلی که فی مابین دولت‌ها در میان بود، دولت عراق مطالبات فروش برق ایران را پرداخت نمی‌کرد.

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و تعامل گسترده ذیل محور دیپلماسی پویای منطقه‌ای، زمینه حل مشکلات مربوطه فراهم شد و عراق نیز رفع موانع داخلی نسبت به پرداخت مطالبات ایران را در دستور کار قرار داد.

مطالبات نیز همانند روال به بانک TBI پرداخت ‌گردیده و به تبع در اختیار بانک مرکزی  قرار گرفته است اما با توجه به این که بانک عراقی ذیل قوانین ofac بوده، منابع مالی صرف خرید محصولات غیرتحریمی از جمله دارو و نهادهای دامی می‌شود.

علاوه بر وصول مطالبات ایران از عراق حدود ۹۰۰ میلیون دلار مطالبات ترکمنستان از ایران نیز از این محل پرداخت شد که عدم پرداخت مبلغ مذکور باعث سردی روابط دو کشور شده بود.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا