آب

حیات شرق خوزستان متحول می‌شود

یکی از مهم‌ترین دلایل ساخت سد چمشیر، تعدیل کمی و کیفی رودخانه زهره بوده است، بر اساس بروزترین اطلاعات پس از آبگیری این سد، هم اکنون دبی روخانه زهره به ۱۴ متر مکعب در هر ثانیه رسیده و شاخص شوری مخزن نیز روی عدد ۱۶۰۰ ایستاده است.

این آمار در شرایطی به ثبت می‌رسد که سال گذشته پیش از آبگیری چمشیر، دبی رودخانه در مدت مشابه یعنی دهه سوم خرداد ۱۴۰۱ به ۷ متر مکعب در ثانیه رسیده و شاخص شوری رودخانه زهره نیز از عدد ۳۰۰۰ فراتر رفته بود.

آبگیری سد چمشیر سبب شد تا آبدهی رودخانه زهره در بازه زمانی کنون ۲ برابر شده و شوری این روخانه نیز ۴۷ درصد کاهش داشته، به معنای دیگر هدف ساخت سد چمشیر یعنی تعدیل کمی و کیفی رودخانه که به تحول در حیات شرق خوزستان منجر می‌شود، محقق شده است.

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که جریان مخالف چمشیر، پیش از آبگیری ادعا می‌کرد، سد چمشیر بعد از آبگیری به مخزن شورابه تبدیل می‌شود اما نتایج تحقیقات روی مخزن صحت این ادعا را رد می‌کند.

اخیرا سازمان حفاظت محیط زیست آبگیری سد چمشیر را بدون مشکل خواند و منتقدان آبگیری چمشیر را بدون اطلاع خطاب کرد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا