گاز

تولید گاز از فاز ۱۱ با چه عددی آغاز می‌شود؟

سرانجام بعد از گذشت ۲۰ سال بلاتکلیفی فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان مرزی‌ترین فاز این میدان گازی با همت متخصصان ایرانی به تولید رسیده و در انتظار تعیین زمانی از طرف نهاد ریاست‌جمهوری برای افتتاح رسمی است.

 سوال اساسی این است که تولید از فاز ۱۱ با چه عددی آغاز می‌شود؟ طبق اطلاعات طرح، در این پروژه ۲۴ حلقه چاه حفاری خواهد شد که تولید گاز را به ۵۶ میلیون متر مکعب در روز برساند، یعنی سهم هر چاه از تولید حدود ۲.۳ میلیون متر مکعب است.

اما بنابر اظهارنظر جواد اوجی وزیر نفت، تولید گاز در فاز ۱۱ پارس جنوبی با ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ میلیون مترمکعب شروع شده و با ادامه حفاری چاه‌های جدید در این فاز تولید به ۵۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید، این اتفاق درحالی است که تاکنون فقط ۴ حلقه چاه حفاری شده که «در حالت عادی» می‌تواند ۹ میلیون متر مکعب گاز تولید کند نه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعب.

در واقع نکته اینجاست که هر حلقه چاه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی در ابتدا با «بالاترین توان خود» روزانه ۲.۸ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند و بدین ترتیب مجموع تولید ۴ حلقه حفاری شده بیش از ۱۱ میلیون متر مکعب گاز خواهد شد.

 در نتیجه رقم تولید در ابتدای کار به درستی توسط وزیر نفت بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعب ذکر شده است. اخیرا حفاری چاه پنجم این فاز آغاز شده و به احتمال زیاد تا پایان امسال دو چاه دیگر در فاز ۱۱ نیز به تولید گاز می‌رسند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا