بین‌الملل

توسعه؛ سلاح کشتار جمعی آمریکایی‌ها

شاکری در بیان اینکه مفهوم تخلیه افغانستان، تحریم عراق، حمله نظامی به عراق و ناآرامی در سوریه و انفجار و عدم تشکیل دولت در لبنان یک سناریو هستند، گفت: شهید سلیمانی به عنوان کسی که فرماندهی نیروی قدس را داشت، پس از طی کردن دوره نظامی در سوریه و پایان داعش، با سوالاتی مواجه می‌شود که بدنه حکمرانی ایران به بخشی از آن سوالات حتی الان و در سال 1402 نرسیده است.
این تحلیلگر اقتصادی با طرح سوالاتی از جمله اینکه اگر بخواهیم به خاطر مسئله ایران، امنیت سوریه را حفظ کنم، سوال انرژی در این کشور را چگونه باید پاسخ دهم، اگر سوال انرژی را پاسخ دادم؟ باید مازاد بستانکاری را چگونه بگیرم، سوریه این بازپرداخت را از کجا بیاورد و مهمتر اینکه چه کنم که این پرداخت مازاد بستانکاری از مسیر درهم که بخشی از سناریو آمریکا و عادی‌سازی با اسرائیل است، گذر نکند؟ گفت: سوال بعدی، همین الان من یک مازاد بستانکاری بزرگ به دلیل تامین گاز و برق عراق دارم و عراق مسیری به جز TBI برای پرداخت این مازاد بستانکاری ندارد، TBI که در دوره بازسازی تحت فشار جی پی مورگان آمریکا است.

*نقش شهید سلیمانی در توسعه ایران

وی تاکید کرد: مازاد بستانکاری چرا مهم است، در ایران دولت با مازاد بستانکاری پس از 1330 شکل گرفته است ولی الان مواجه هستیم به دلیل ماهیت و وجود خودمان با این سوال مواجه هستیم که امروز سوال اول اقتصاد امنیتی ما عراق، سوریه و لبنان است و این سوالات بعدا ما را با بحران مواجه می‌کند و ناچاریم برنامه توسعه عراق، سوریه و لبنان را در برنامه توسعه ایران ادغام کنیم و سوال مهمتر اینکه اساسا برنامه ایران برای توسعه چیست؟
این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی به بخشی از این سوالات بدون اینکه وظیفه‌ای در این قبال داشته باشد، پاسخ داد، گفت: کمک به بانک مرکزی برای ساختن مسیر بازپرداخت به غیر از TBI در پازل تحریم‌ها یا سنکرون کردن شبکه برق ایران و عراق از جمله این پاسخ‌ها بود.

*جنگ کریدورها میان چین و آمریکا

شاکری گفت: ما الان امنیتی‌ترین رقابت توسعه در تاریخ خاورمیانه را شاهد هستیم. آمریکایی های برای اینکه بتوانند، امکانات خود را از غرب آسیا خارج کنند و به سمت اقیانوس هند برای کنترل چین بروند، چند محور توسعه‌ای به نام کریدور ایجاد کردند.
وی در تشریح تعریف اینکه کریدور راه نیست بلکه ایجاد همبندی اقتصادی امنیتی سیاسی از طریق سرمایه‌گذاری است، افزود: مهمترین چیزی که آمریکایی‌ها برای نظم بعد از خودشان ایجاد کردند، چیزی است به نام کریدور آی-مِک که آجر به اجر از سال 2015 ساخته شده و شامل هند، امارات، عربستان و رژیم صهیونیستی است و اساسا اهمیت طوفان الاقصی فریز کردن بساط این کریدور است.

*آمریکا از توسعه به عنوان سلاح کشتار جمعی استفاده می‌کند

این تحلیلگر اقتصادی گفت: آن شکلی که امریکا برای ناامن‌سازی منطقه بری خاورمیانه را در دستور کار قرار گرفته، استفاده از مفهوم توسعه به عنوان سلاح است، یعنی داشتن جنوب خلیج فارسی توسعه یافته که این کشورها از منابع حیاتی محور میانی برای توسعه خودشان تغدیه کرده و همبندی امنیتی برای مهار کشورهای شمال خلیج فارس را ایجاد می‌کند.
شاکری با اشاره به اینکه با این شکل، امریکا از توسعه به عنوان یک سلاح کشتار جمعی استفاده می‌کند، گفت: پاسخ به این سلاح کشتار جمعی توسعه است. تمام روابط مبتنی بر توسعه روی زیرساخت‌های امنیتی نظامی بنا شده است. با این تصویر، توسعه ایران منوط به یک برنامه توسعه برای همه منطقه است. یعنی تا جایی سئوال این بوده که من نگذارم منطقه ناامن شود و از جایی به بعد سوال به نحوه توسعه باز می‌گردد.

*مبنای مذاکره نباید برداشت تحریم باشد

وی افزود: مقام ایرانی و مردم ایران، همه فکر می‌کنند، یک زندگی عادی وجود داشته، تحریم‌ها این زندگی عادی را برهم زده و تحریم برداشته شود باز به زندگی عادی باز می‌گردیم. به همین دلیل است که ایرانی‌های بر سر برداشتن تحریم با آمریکا مذاکره کرده و حتی بر روی نقش جدید در اقتصاد جهان با آمریکا مذاکره نمی‌کنند.

این تحلیلگر اقتصادی در بیان اینکه بر خلاف این موضوع ساده‌اندیشانه که اگر تهران بی‌خیال تل‌آویو شود و روی موشک چیزی ننویسد، همه چیز حل می‌شود، گفت: واقعیت روی میز این است که آن دنیای قدیمی تمام شده و در دنیا جدید باید جهان جدیدی بسازید. سوال ما به اندازه سوال آمریکای بعد از 1929 به اندازه سوال آلمان بعد از جنگ جهانی اول سخت، نفس‌گیر و محتاج به تغییر نگاه به جهان پیرامون است. سوال اول ما این است که خواسته ما از مذاکره چیست؟

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا