نفتویدیو

تهاتر نفت قطعه‌ای از پازل دلارزدایی

محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: هم‌اکنون ایران با فروش نفت به چین، در این کشور ارز تولید می‌کند ولی این ارز در یک مسیر غیررسمی وارد شبکه تراستی ایران در امارات می‌شود و سپس برای واردات محصولات موردنیاز تخصیص داده می‌شود.

ما باید بتوانیم این تحریم ارزی را بی‌اثر کنیم ولی الان این تحریم با استفاده شبکه تراستی دور زده می‌شود که برای ایران هزینه‌هایی دارد. تحریم ارزی چگونه بی‌اثر می‌شود؟ با تراز کردن تجاری با چین؛ و اینجاست که تهاتر نفت با کالای اساسی معنا پیدا می‌کند.

هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد از واردات کالای اساسی موردنیاز ایران با ارزهای وابسته به دلار انجام می‌شود و این سازوکار غربی روابط ایران و چین را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

ایجاد تراز تجاری با چین، نظام پرداخت ایران را از حالت تراستی به حالت رسمی تبدیل می‌کند که یک اتفاق بزرگ است. استفاده از کلیدواژه نفت در برابر غذا برای تسویه‌حساب سیاسی است، با این تعریف سازوکار اینستکس اروپایی‌ها نیز همان نفت در برابر غذا بود البته عمل نکرد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا