گاز

تلاش نافرجام «روزنامه شرق» برای مشابهت‌سازی تاریخی

روزنامه شرق امروز در تیتر یک خود نوشت: «پارس جنوبی معطل روسیه» و عنوان کرد که در دولت سیزدهم طرح فشارافزایی میدان پارس جنوبی معطل گازپروم شده؛ مشابه اتفاقی که توتال در دولت قبل رقم زد.

تلاش روزنامه شرق برای این مشابهت‌سازی درحالیست که اجرای هر پروژه بالادستی ۵ تا ۷ سال زمان می‌برد و به دلیل تعلل دولت قبل، شرکت نفت دولت سیزدهم پروژه فشارافزایی را از «صفر» و با اتکا به توان داخلی آغاز کرده و دو اقدام اساسی در قالب طرح اصلی و پایلوت در دستور کار است.

در حوزه طرح اصلی، قرارداد مطالعات و طراحی پایه فشارافزایی پارس جنوبی در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت امضا شد. طرح پایلوت نیز شامل سه بخش مهم است. مطالعات پایه و مفهومی طرح پایلوت انجام شده و توربوکمپرسورهای بخش خشکی و دریایی طرح پایلوت نیز در حال ساخت هستند.

طبق اعلام شرکت نفت بهمن ۱۴۰۱ پیشرفت ساخت کمپرسور خشکی و دریا به ترتیب ۸۴ و ۳۰ درصد بوده و تا دو الی سه ماه آینده قرارداد EPC طرح پایلوت امضا می‌شود.

البته پیشنهاداتی از شرکت گازپروم روسیه نیز برای فشارافزایی مطرح شده که آن سناریو به صورت موازی در حال مذاکره است اما پیشبرد پروژه‌ها به هیچ وجه محدود و معطل گازپروم نشده و پروژه با اتکا به توان داخلی در حال اجراست.

ضمنا این روزنامه درحالی تکمیل پروژه فاز ۱۱ توسط دولت سیزدهم را دستاوردسازی عنوان کرده که در دولت قبل نصب یک جکت در این فاز با کلی تشریفات و با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت انجام شد! و تنها یک حلقه چاه با یک دکل ضعیف و آن هم تا قبل از مخزن حفاری شده بود؛ یعنی تقریبا هیچ.

در دولت سیزدهم ضمن جایگزینی و به‌کارگیری یک دستگاه دکل حفاری پیشرفته و با توان بالا و حفاری ۴ حلقه چاه، احداث خطوط لوله جریانی، انجام عملیات پیچیده برداشت سکو برای نخستین بار در دنیا با شناور اوشنیک و نصب سکوی جدید، گام بزرگی برای تولید گاز از مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی رقم خورد.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا