اقتصاد کلان

تقلا برای صعود در بورس/ آغاز معامله گواهی صرفه‌جویی گاز

پایان بورس امروز در حالی رقم خورد که بازار سهام همچنان در تقلا برای صعود، نتوانست حجم و ارزش معاملات خرد را در حد امیدوارکننده تجربه کند.
به گزارش خبرنگار خط انرژی، پایان بورس امروز با رشد شاخص‌های کل و هم‌وزن همراه شد. با این حال، نه تنها این رشد چندان چشمگیر نبود بلکه حجم و ارزش معاملات خرد هم در کف باقی ماند و بیشتر نمادهای بازار در محدوده منفی معامله شدند. با این حال، نماگر بورس به مدد معاملات نمادهای بزرگ بازار، رشد نسبی پیدا کرد.

عملکرد شاخص‌ها

شاخص کل بورس امروز با رشد سه هزار و 463 واحدی، معادل 0.16 درصد بالا رفت و در سطح دو میلیون و 168 هزار و 155 واحد قرار گرفت.
شاخص هم‌وزن نیز با رشد اندک 843 واحدی، معادل 0.12 درصد بالا رفت و به سطح 714 هزار و 927 واحد رسید.

حجم و ارزش معاملات خرد

حجم معاملات خرد سهام و حق تقدم امروز 6.3 میلیارد برگه سهم بود که با ارزش دو هزار و 583 میلیارد تومان انجام شد. گفتنی است تراز پول حقیقی امروز مثبت بود و رقم ناچیز 16.6 میلیارد تومان را ثبت کرد! در این میان، تا این لحظه بالغ بر 346 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

آغاز معامله گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی

ساجد کاشفی، مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران درباره پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی، گفت: این گواهی با هدف راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در حوزه گاز تا نیمه بهمن ۱۴۰۲ اخذ شد و پذیرش عرضه آن و آغاز معاملات در بورس انرژی در آینده نزدیک انجام می‌شود.

بنابراین گزارش، ظرفیت ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف با همکاری شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی، به‌منظور ایجاد بازار برای گواهی‌های صرفه‌جویی گاز در دوره غیر اوج مصرف احیا می‌شود.

گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی بر اساس ماده ۱.۵ آئین‌نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست مصوبه سال ۱۳۹۶، اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده حق مالکیت بر مقدار مشخصی از حجم گاز صرفه‌جویی شده در یک دوره زمانی مشخص است که در بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست قابل معامله است.

گواهی صرفه‌جویی گاز در زمان اوج و غیر اوج، یک گواهی است که نشان‌دهنده مالکیت بر مقدار مشخصی از حجم گاز طبیعی صرفه‌جویی شده یا تعهد به تحقق صرفه‌جویی برحسب مترمکعب به‌ترتیب در دوره اوج و غیر اوج مصرف گاز است.

دارنده گواهی صرفه‌جویی مالک گاز طبیعی صرفه‌جویی شده، پس از تأیید تحقق صرفه‌جویی و انتشار گواهی از سوی شرکت ملی گاز ایران، پس از اخذ تعرفه مبدأ به حجم تعیین‌شده در گواهی برحسب مترمکعب خواهد بود که می‌تواند در بورس انرژی و در قالب بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست نسبت به معامله یا درخواست اعمال و تسویه آن اقدام کند.

مشاهده بیشتر

مدیریت

سایت خط انرژی با همکاری تعدادی از جوانان خوش فکر کار خودش رو شروع کرده تا در عرصه خب رو اطلاع رسانی دقیق و شفاف در حوزه انرژی قدمی مثبت برای تنویر افکار عمومی بردارد همراهی شما در این مسیر مایه خوشحالی و انگیزه خواهد شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا